Tänä vuonna verkkokaupan liikevaihdon ennustetaan kirivän lähes 14 prosentin kasvuun Euroopassa. Verkko-ostosten kokonaisarvo yltäisi siinä tapauksessa 621 miljardiin euroon.

Eurooppalainen verkkokauppa on tukevasti kasvu-uralla. Vuonna 2018 kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 11,9 prosenttia, mutta tänä vuonna eurooppalaiset kuluttajat innostuvat tekemään lähes 14 prosenttia enemmän ostoksia verkosta kuin viime vuonna. Ennuste sisältyy EuroCommerce ja Ecommerce Europe -järjestöjen 11. kesäkuuta julkaisemaan European B2C Ecommerce Report -raporttiin.

Yhdenmukaiset säännöt kaikille

Vaikka EU:n digitaaliset sisämarkkinat ovat jo kehittyneet eteenpäin, unionin alueella toimivat yritykset kohtaavat yhä esteitä erityisesti rajat ylittävässä kaupassa. Siksi raportin mukaan EU:ssa on syytä pikaisesti ryhtyä tositoimiin seuraavissa asioissa:

  1. Olemassa olevat säädökset tulee panna täytäntöön ja ottaa käyttöön ennen kuin ryhdytään laatimaan uusia sääntöjä.
  2. Tärkeimmät säännöt ja standardit tulee yhdenmukaistaa siten, että samat säännöt koskevat yrityksiä kaikissa Euroopan eri maissa.
  3. Uusiin teknologioihin ja digitaitoihin tulee satsata, jotta eurooppalainen verkkokauppa pystyisi vastaamaan muun maailman ja erityisesti Kiinan ja Yhdysvaltojen taholta tulevaan erittäin kovaan kilpailuun.

Länsi-eurooppalaiset ostavat eniten verkosta

Euroopassa on noin 500 miljoonaa asukasta. Suurin verkkokauppamarkkina on Länsi-Euroopassa, mistä kertyy 67 prosenttia (365 miljardia euroa) kaikesta Euroopassa käydystä verkkokaupasta. Etelä-Euroopan osuus on 14 prosenttia (78 miljardia euroa), ja perää pitää Pohjois-Eurooppa 9 prosentilla (49 miljardia euroa). Toisaalta pohjoiseurooppalaiset kuluttajat ostavat eniten verkosta (2 046 euroa per henkilö).

Sveitsiläiset ovat innokkaimpia verkkoshoppailijoita – viime vuoden aikana 88 prosenttia heistä teki ostoksia verkosta. Seuraavaksi eniten ostivat britit (87 prosenttia) ja tanskalaiset (86 prosenttia). Vähiten verkosta ostivat bulgarialaiset (31 prosenttia), romanialaiset (26 prosenttia) ja ukrainalaiset (22 prosenttia).

Rajat ylittävää verkkokauppaa käytiin eniten Maltalla, Kyproksella ja Luxemburgissa.

Syitä, jotka estävät kuluttajia ostamasta verkosta, ovat muun muassa toimitusajan pituus, epäilykset ostosten perilletulon ja palauttamisen suhteen, valitusten ja korvausten käsittely sekä maksamisen turvallisuus.

Kuva: 123RF

Kaupan liiton jäsenenä pääset tutustumaan laajaan raporttiin tästä.