Ruotsalaiskuluttajat tekivät vuonna 2014 yhä suuremman osan ostoksistaan verkossa. Ruotsalaisen vähittäiskaupan myynti verkon kautta nousi 16 prosenttia. Myös Ruotsissa huolettaa ulkomaisen verkkokaupan osuuden kasvu.

Verkkokaupan osuus koko Ruotsin vähittäiskaupan liikevaihdosta nousi viime vuonna 6,4 prosenttiin, lähes 43 miljardiin kruunuun  eli noin 4,7 miljardiin euroon, kertoo PostNordin ja Svensk Digital Handelin neljännesvuosittain julkaisema verkkokaupan selvitys.

Liikevaihdoltaan eniten verkossa myytiin kodin elektroniikkaa, vaatteita ja kenkiä sekä kirjoja ja mediaa. Eniten verkkomyyntiään kasvattivat lelut ja muut lasten tuotteet, joissa kasvua kertyi 38 prosenttia.  Rakennustarvikkeiden myynti kasvoi kolmanneksen ja urheilun sekä vapaa-ajan tuotteet viidenneksen edellisvuodesta.

Mobiiliostamisen vuosi

Selvitys kuvaa vuotta 2014 vuodeksi, jolloin hankalasti kuljetettavat tuotteet kasvattivat verkkokauppaansa vahvasti.

Vielä selkeämpi trendi oli se, että mobiililaitteista tuli luonteva osa shoppailua. Vuoden viimeisellä neljänneksellä useampi kuin joka kolmas verkko-ostoja tehnyt oli tehnyt niitä mobiililaitteella.

Selvityksen mukaan useampi kuin joka kolmas 18−79-vuotias ruotsalainen osti verkosta vähintään kerran kuussa. Tämä on 6 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2013. Vain 6 prosenttia ruotsalaisista ei ollut koskaan ostanut verkosta.

Verkko-ostoksia tekevät miehet ostivat eniten kirjoja, vaatteita, urheilu- ja vapaa-ajan tuotteita sekä tietotekniikkaa. Naiset ostivat yleisimmin kirjoja, vaatteita, kosmetiikkaa sekä sisustukseen liittyviä tuotteita.

Ulkomaisen verkkokaupan osuus kasvussa

Myös Ruotsissa on huolta kuluttajien siirtymisestä ulkomaisten verkkokauppojen asiakkaiksi. Tutkimuksen mukaan neljännes ruotsalaisista on ostanut viime vuoden aikana jokaisen vuosineljänneksen aikana jotain ulkomaisesta verkkokaupasta. Määrä on kasvanut merkittävästi edellisvuodesta.

Ulkomaisista verkkokaupoista ruotsalaiset ostivat eniten kenkiä ja vaatteita. Yleisimmin he klikkasivat brittiläisten verkkokauppojen sivuille.

Toisaalta myös ruotsalaiskauppojen vienti ulkomaille on kasvussa. Kaksi kolmesta verkkokauppaa tekevistä ruotsalaisyrityksistä kertoo myyneensä viime vuonna myös ulkomaille. 84 prosenttia ruotsalaisverkkokauppojen ulkomaisista asiakkaista oli peräisin Norjasta, 78 prosenttia Suomesta. Noin joka neljännen ruotsalaisverkkokaupan suurin vientimarkkina oli Suomi. Lähes joka toinen kauppa tarjosikin sivustoa suomeksi.

Ruotsin verkkokauppiaista 40 prosenttia arvioi, että ulkomaanmyyntinsä jatkavan kasvuaan myös tänä vuonna.

PostNordin, Svensk Digital Handelin ja HUI Reserchin selvitys seuraa neljännesvuosittain ruotsalaisen vähittäiskaupan kehitystä verkossa. Selvitys koostuu yrityksille suunnatusta kyselystä ja kuluttajien verkkokyselystä. Kyselyssä oli mukana 332 yritystä ja 1 066 kuluttajaa.

Suomen viime vuoden verkkokauppaluvut julkaistaan kevään aikana.

Ruotsalaisen verkkokaupan lukuja 2014

Tuotteet Kasvu 2014, % Kasvu Q4, % Osuus koko vähittäiskaupasta, % Liikevaihto mrd kr (€)
Kodin elektroniikka 17 17 23 10,3 (1,16 mrd €)
Vaatteet/kengät 4 5 12 7,5 (800 milj.  €)
Kirjat/media 3 5 - 3,4 (368 milj. €)
Rakennustarvikkeet 33 42 6 2 (216 milj. €)
Huonekalut/sisustus 18 32 3 1,5 (162 milj. €)
Urheilu/vapaa-aika 20 24 6 1,4 (152 milj. €)
Lelut/lasten tarvikkeet 38 34 - 1 (108 milj. €)
Muut 22 25 - 15,8 (1,71 mrd €)
Yhteensä 16 16 6,4 42,9 (4,64 mrd €)