60 prosenttia verkkokauppojen asiakkaista on miehiä. Tällaiseen tulokseen tuli ruotsalainen tutkimuskeskus Centrum för Konsumtionsforskning. Naiset hallitsivat ainoastaan tutkimuskohdissa, joissa käsiteltiin ympäristö- ja oikeudenmukaista kauppaa sekä tuotetiedon etsimistä.

Vastaajat kertoivat, että verkossa asioimisen etuna on se, ettei kauppaan tarvitse matkustaa. Näin säästyy aikaa, mutta myös verkkokauppojen aukioloajat ovat joustavammat. Tyypillisimmät verkkokaupasta ostetut tuotteet olivat pieniä hankintoja kuten lippuja, kirjoja tai tilauksia. Kodinelelektroniikka oli vasta viidennellä sijalla, vaikka elektroniikkaa myyviä verkkokauppoja on laaja valikoima.

Ne, jotka eivät ostaneet verkkokaupoista, kertoivat pääasialliseksi syyksi sen, että he haluavat nähdä ja tuntea tuotteet ennen ostopäätöstä. Myös kaupan henkilökunnan apu oli heille syy olla ostamatta tuotetta verkosta. Osittain verkko-ostamista estää myös pelko luottotietojen luovuttamisesta verkkokaupan ostostiskillä.

Ruotsalaisen Kuluttajaviraston tutkimus perustuu 1500 henkilön haastatteluihin, jossa tiedusteltiin ihmisten asenteita sähköistä kaupankäyntiä kohtaan. Asiasta kertoi NyTeknik-lehti.