S-ryhmän oma merkki Rainbow laajenee tuoretuotteisiin kesän ja alkusyksyn aikana. Rainbow-valikoimiin saadaan muun muassa leipää, juustoa, lihajalosteita, panimotuotteita ja valmisruokaa.

S-ryhmän kahden oman merkin, Rainbown ja X-tran tällä hetkellä reilun 1300 tuotteen valikoimaa on tavoitteena kasvattaa ainakin kahteentuhanteen tuotteeseen ja vähintään kaksinkertaistaa niiden myynti.

– Yhä kansainvälistyvämpi toimintaympäristö ja tarjonnan runsaus kasvattavat omien merkkituotteiden strategista painoarvoa S-ryhmässä, S-ryhmän ketjuohjaus- ja hankintatoimintojen johtaja Risto Pyykönen toteaa.

Omien merkkien hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa asiakkaita etenkin taloudellisesti haastavampina aikoina, sillä niiden hinta on merkkituotteita keskimäärin viidenneksen huokeampi. Yhteispohjoismaisena hankintana tehdyissä X-tra -tuotteissa hintaero on vieläkin suurempi.

– S-ryhmän päivittäistavarakaupan omien merkkien myynti kasvaa lähes kaksi kertaa nopeammin kuin myynti keskimäärin. Tavoitteemme on kasvattaa tuotesarjojen valikoima nopeasti kahdentuhannen tuotteen tavoitetasoon, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kertoo.

Ensimmäiset Rainbow-tuotteet tulivat markkinoille jo vuonna 1967. Tuotemerkki on tullut tutuksi vuosien varrella, sen tunnistaa 85 prosenttia suomalaisista. Jatkossa Rainbow-tuotteet erottaa aikaisempaa helpommin myös pakkauksessa olevasta S-tunnuksesta.

– S-ryhmän tunnuksen tuominen pakkauksiin kertoo asiakkaille, että haluamme vastata näkyvästi tuotteiden luotettavuudesta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta. Yli satavuotias S seisoo niiden laadun takana, Risto Pyykönen korostaa.

Tuotteiden laadun ja turvallisuuden varmistaminen on tärkeää ja se vaikuttaa myös valmistajien valintaan. S-ryhmän omat merkit tekevät valmistajat Suomessa ja ulkomailla. Tuotteiden kotimaisuusaste on tällä hetkellä noin 40 prosenttia, mutta se kasvaa tuoretuotteiden valikoiman laajentumisen myötä.