S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi alkuvuonna 7,3 prosenttia, mikä oli yli alan keskiarvon. Kasvun turvin alueosuuskaupat jatkavat investointiohjelmiaan. S-ryhmän investoinnit nousivat taantumasta huolimatta ennätystasolle, 358 miljoonaan euroon.

"Taantuma on laskenut merkittävästi muun muassa maatalouskaupan, autokaupan ja lähialueiden liiketoimintojen myyntiä. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti on jatkunut vahvana ja markkina-asema on vahvistunut hieman", sanoo SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen yhtiön tiedotteessa.

Tammi­kesäkuussa S-ryhmän vähittäismyynti oli 5 704,2 miljoonaa euroa. Vähennystä siinä oli 1,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Alueosuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli 4 858 miljoonaa euroa. Osuuskauppojen osuus S-ryhmän myynnistä oli 86 prosenttia ja SOK-yhtymän 14 prosenttia. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 7,3 prosenttia ja oli 3 165,2 miljoonaa euroa.

S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä oli 82 miljoonaa euroa, kun tulos edellisenä vuonna samaan aikaan oli 122 miljoonaa euroa.

S-ryhmän investoinnit kasvoivat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 64 miljoonaa euroa ja olivat 358 miljoonaa euroa. Uusia toimipaikkoja avattiin 25. S-ryhmän toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 1 591.

"Taantuman seurauksena S-ryhmän tulos heikkeni edellisvuoteen verrattuna, mutta pysyi kustannusten sopeuttamisen ja hyvin kehittyneen päivittäistavarakaupan ansiosta tyydyttävänä", pääjohtaja Arto Hiltunen toteaa.