Kaupan verkkoseminaarissa 20.5. puhunut Suomen Lähikauppa Oy:n Antti Tapionlinna kertoi, että kuluttajan kuunteleminen on tärkeää lähikaupassa. Avuksi kuulemiseen on tullut internet.

Suomen Lähikauppa Oy lanseerasi asiakkaiden palautteita varten verkkopalvelun, sillä kynnys vuorovaikutukseen on matalin verkossa. Neuvonantajat.fi on kaikille avoin ja lähikaupan neuvonantajaksi voi ryhtyä kuka tahansa.

Tapionlinna kertoo, että verkkopalvelu on mainio tapa saada sekä palautetta että uusia aloitteita lähikauppatoimintaan. Neuvonantajat osallistuvat erilaisiin tutkimuksiin, pikagallupeihin, äänestyksiin ja teemakeskusteluihin. Tapionlinna uskoo, että aktiivinen ja systemaattinen vuoropuhelu syventää ymmärrystä asiakkaiden arjesta. Hänen mielestään palvelun kautta asiakkailla on entistä parempi mahdollisuus vaikuttaa oman lähikauppansa kehitykseen.

– Lähikaupan toivotaan olevan lähellä, mutta se on myös emotionaalisesti tärkeä. Ihmiset käyvät mieluummin lähikaupassa kuin marketissa. Sillä on merkitystä onko kauppaan helppo mennä, tunteeko kaupan myyjiä ja että se on osa asuinaluetta.

Tällä hetkellä palvelussa on yli 5 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja palvelun kautta lähikaupalle on tehty 370 aloitetta.