Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n vuosittainen koulutustapahtuma Näe2019 järjestettiin Helsingin Messukeskuksen Siivessä tammikuun puolivälissä. Monipuolinen luento-ohjelma tarjosi mm. näkymiä toimialan tulevaisuuteen, jota muokkaavat niin kaupan kuin terveydenhuollonkin suuret mullistukset.

Optometriapäivät pureutuivat tänä vuonna alan parhaimpiin käytäntöihin niin tutkimuksen, kuvantamisen, toiminnallisen näkemisen kuin silmälasien määrityksen puolella. Lisäksi kaksipäiväiseen luentopakettiin mahtui asiaa toimialan tulevaisuuden näkymistä monelta eri kantilta.

Tapahtuma keräsi paikan päälle yli 400 näkemisen ja silmäterveyden alan ammattilaista. Verkon kautta luentoja katseli ja kuunteli noin 170 henkeä.

Pääohjelman lisäksi osallistujilla oli mahdollisuus osallistua workshopeihin ja kuulla tiiviimpiä, tauoilla pidettyjä miniluentoja. Koulutustapahtuman yhteydessä järjestettiin myös ammattilaismessut, joilla kymmenet näytteilleasettajat esittelivät tuotteitaan ja palveluitaan: myymälän ja terveydenhuollon laitteistoa, silmälasikehyksiä ja erilaisia linssejä sekä hoito- ja huoltotuotteita.

Digitalisaation avulla parempia asiakaskohtaamisia

Voimakkaasti tutkimukseen, kehitykseen ja teknologisiin innovaatioihin panostavan optisia ja terveydenhuollon ratkaisuja tuottavan Hoya Vision Caren asiantuntija Petri Eskola avasi näkymää tulevaisuuden optikkoliikkeeseen, jossa terveys- ja myymäläteknologia on otettu kaikkia hyödyttävään käyttöön.

”Teknologia voi parhaimmillaan parantaa asiakaskokemusta; se vapauttaa ammattilaisen aikaa ja mahdollistaa asiakkaan tai potilaan kohtaamisen vielä entistäkin laadukkaammin”, Eskola sanoi.

”Optometristien ei pidä olla huolissaan roolinsa katoamisesta – se vain muuttaa muotoaan, kun ne tehtävät, jotka voidaan automatisoida, hoidetaan yhä useammin ilman ihmisen mekaanista työtä.”

”Euroopan ylösalaisin kääntyneestä väestöpyramidista näkee, että haastavaa olisikin pyrkiä hoitamaan ikääntyvien näkeminen ja silmäterveydenhuolto nykyisin keinoin. Terveysteknologia tulee monin tavoin tukemaan optisen alan ammattilaisten tekemää työtä.”

Eskola muistutti, että eri kuluttajaryhmien erot arvoissa, kokemuspohjassa ja toiveissa tulee ottaa huomioon, kun toimintaa digitalisoidaan. ”Ei ole tarkoituskaan, että teknologiaa voisi soveltaa kaikille samalla tavoin. Esimerkiksi vanhemmille asiakkaille voi kohtaaminen optikon tai silmälääkärin kanssa paikan päällä olla erittäin tärkeää. Mutta kun seuraavaksi myymälän ovesta astuu sisään esiteini, täytyy ymmärtää, että hän odottaa täysin erilaista asiakaskokemusta, jossa esimerkiksi älypuhelin tai muu mobiililaite on oleellisessa roolissa”, Eskola kuvasi.

Petri Eskola, Category Development and Education Manager EMEA, Hoya Vision Care sekä tapahtuman juontanut toimittaja Jussi-Pekka Rantanen.

Asiakkaat toivovat, että terveydenhuollon ammattilainen on läsnä silloin, kun halutaan ja siellä, missä halutaan. Etäyhteydellä tehtävät näöntarkastukset ja tarkkoihin linssimäärityksiin kykenevät laitteet ovat jo täällä ja yleistynevät lähitulevaisuudessa.

”Juuri teknologia auttaa mahdollistamaan myös sen, että henkilökunnalla on aikaa aidoille ihmiskohtaamisille niitä haluaville. Teknologisten innovaatioiden avulla voi tavoittaa myös sellaisia kohderyhmiä, jotka eivät halua tai voi tulla kivijalkaliikkeeseen”, Eskola muistutti.

Näe2020 tuo Euroopan huiput Suomeen

Ensi vuonna koulutustapahtuma järjestetään poikkeuksellisesti toukokuussa yhdessä Euroopan Optometrian Akatemian (European Academy of Optometry and Optics EAOO) kanssa, kun EAOO:n vuosittainen konferenssi pidetään ensimmäistä kertaa Helsingissä.

”Tapahtumaan odotetaan yli 500 kollegaa Euroopan unionin alueelta, Suomesta saapuvien noin 600 hengen lisäksi”, kertoo NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Luvassa on ainutlaatuinen tilaisuus kuulla eurooppalaisen optometrian tutkimuksen uusimmat, kiinnostavimmat tulokset ja tulkinnat siitä, mihin suuntaan ala tulevaisuudessa kehittyy.”

Kuvat: Ella Kaidesoja