Kaupan alan päättäjät eri puolilta maailmaa kokoontuivat tammikuun puolessa välissä New Yorkiin keskustelemaan alan nykytilasta ja erityisesti tulevaisuudesta. Muutosvauhti kiihtyy kiihtymistään, ja kaupan tulevaisuus tuntuu olevan jo tässä ja nyt.

Forum for International Retail Association, FIRAE, järjesti vuosikokouksensa maailman johtavan vähittäiskaupan tapahtuman − National Retail Federationin (NRF) Big Show’n − yhteydessä. Kaupan liitto on pitkäaikainen FIRAEn jäsen, ja järjestöön kuuluu lisäksi 34 Kaupan liiton sisarjärjestöä 23 maasta.

”Järjestön tarkoituksena on muun muassa tehostaa tiedonkulkua jäsenjärjestöjen välillä ja löytää yhteisiä keinoja kehittää ja vahvistaa liittojen toimintaa”, kertoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen, joka edusti suomalaista kaupan alaa kokouksessa. Aiheet, joita FIRAEssa käsitellään, ovat muuttuneet ja laajentuneet; agendalla on ollut vuosien varrella tärkeitä aiheita lapsityövoimasta ihmisoikeuksiin, kuluttajaoikeuksista maksuvälineisiin sekä kansainvälisestä kaupasta globaaliin talouteen ja terrorismiin.

Tällä kertaa keskusteluissa nousi esille eri maiden ja mantereiden yhtäläisyydet – kauppa kohtaa samoja haasteita, olipa sitten kyseessä kauppamaailman mahtimaa USA tai vaikkapa Irlanti, Vietnam tai Brasilia. Muutosvauhdin kiihtymisestä ei kannata enää puhua, sillä muutoksesta on tullut pysyvää.

NRF:n puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Matthew Shay kertoi kokouksessa, että Yhdysvalloissa viime marras−joulukuun kulutus kasvoi ennätykselliset 5,5 prosenttia. ”Näin vahvaa kasvu on ollut viimeksi kymmeniä vuosia sitten. Kuluttajaluottamus on korkealla, palkat nousevat, talous kasvaa ja ihmiset luottavat tulevaisuuteen enemmän kuin vuosiin”, Loikkanen tiivistää.  Viimevuotinen pelko Donald Trumpin presidenttikauden seurauksista ei ole ainakaan toistaiseksi toteutunut, ja mm. Walmartin toimitusjohtaja Doug McMillon oli tyytyväinen myös Trumpin verolinjauksiin; hän uskoo päätösten kasvattavan kauppaa entisestään.

NRF 2018: Retail’s Big Show oli jälleen menestys

Vähittäiskaupan tärkein vuosittainen tapahtuma, NRF:n Big Show 2018, veti jälleen kerran asiantuntijoita puoleensa: paikalla oli lähes 35 000 osallistujaa 95 eri maasta. Vielä viime vuonna tilaisuudessa puhuttiin kaupan kuolemasta ja kivijalkakaupan häviämisestä. Nyt viesti oli muuttunut, ja vaikka teknologisten muutosten nähtiinkin tuoneen haasteita kaupalle, ovat kaupan yritykset ja visionääriset toimijat kehittäneet, testanneet ja muuttaneet strategioita hyödyntääkseen johtavia teknologisia suuntauksia ja palvellakseen asiakkaitaan entistä paremmin.

”Jatkuva teknologinen kehitys haastaa kaupat miettimään uusia avauksia, ja näin ne tuottavat samalla uusia mielenkiintoisia palveluja kuluttajille, houkuttelevat luovia osaajia alalle sekä saavat investoijat kiinnostumaan kaupan alasta entistä vahvemmin”, Loikkanen tiivistää. Myös erottelu kivijalka- ja verkkokaupan välillä jäi seminaareissa tänä vuonna vähemmälle, sillä molemmat ostoskanavat kasvavat ja kehittyvät. ”NRF:n tutkimukset osoittavat, että kuluttajat jotka ostavat eniten verkkokaupasta, tekevät ahkerasti hankintoja myös kivijalkakaupoista”, Loikkanen päättää.

Kuvat: NRF