Statista kertoo, että verkkokauppajätti Amazon on jo pitkään sijoittanut suurimman osan tuotoistaan takaisin yritystoimintaan. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Amazonin nettovoitto tosin kasvoi yli kolminkertaiseksi. Vuoden 2017 tulos oli 3,03 miljardia dollaria, mutta vuonna 2018 kirstuihin kilahti jo 10,07 miljardia dollaria. Kyseessä on Amazonin tähän mennessä suurin vuotuinen voitto.

Amazon on tehnyt paljon muutakin kuin vain vakiinnuttanut asemansa verkkokaupan valtiaana monissa maissa. Statistan mukaan se on kunnostautunut tekemällä itsestään pilvipalveluiden johtavan toimittajan sekä merkittävän toimijan musiikki- ja videostriimausbisneksessä. Se on myös hankkinut etulyöntiaseman voimakkaasti kasvavilla älykaiutinmarkkinoilla.

Kuva havainnollistaa Amazonin strategiaa: eksponentiaalisesti kasvavaa liikevaihtoa kuvaava käyrä nousee paljon jyrkemmin kuin melko maltillisesti nouseva voittoa kuvaava käyrä.

Lähde: Statista/Amazon