Maanantaina 4.12. käynnistyi #ollaanihmisiksi-kampanja mediatilaisuudella Kampin kauppakeskuksessa. Kampanjan toteuttavat yhteistyössä Kaupan liitto, työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020 -hanke, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Päivittäistavarakauppa ry.

Kampanjan avasi hankkeen suojelija, työministeri Jari Lindström. Avauspuheenvuorossaan hän totesi, että somesta tutut huonot käytöstavat näyttävät siirtyneen myös kaupan kassalle. Hän painotti, että me voimme kaikki tehdä osuutemme asiakaspalvelussa työskentelevien ihmisten työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala ja PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo kertoivat kentältä saapuneesta palautteesta, jonka pohjalta oli tärkeä aloittaa yhteistyö myyjien ja muiden asiakaspalvelussa työskentelevien henkilöiden työhyvinvoinnin parantamiseksi. ”Kyse on työnantajan puolelta myös työsuojelusta ja turvallisuudesta”, Lavikkala painotti.

Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo

Lopuksi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoi marraskuussa tehdystä yritys- ja kuluttajakyselystä, jolla selvitettiin yhteistä teemaa. Kysely osoitti, että kaupan työntekijöiden epäasiallinen kohtelu ei ole huhupuhetta vaan täyttä totta. Viimeisen vuoden aikana peräti 30 prosenttia haastatelluista kuluttajista on törmännyt muiden asiakkaiden häiriköintiin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Asiakkaiden aiheuttamiin häiriöihin varaudutaan jo uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja jälkihoitoon panostetaan niin työterveydenhoidossa kuin esimiesten koulutuksessakin. 

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja

MTV:n Uutisten toimittaja haastatteli ministeriä tilaisuuden jälkeen.

#ollaanihmisiksi-kampanja jatkuu tällä erää 13.1.2018.
Kampanjasivut: Facebook.com/ollaanihmisiksikaupassa/

Kuvat: Anna Dammert