Verkkokaupan tuotteiden noutopaikkojen määrä on lisääntynyt 50 prosentilla muutamassa vuodessa. Noutopisteiden määrän lisääntyminen on vaihdittanut verkkokaupan kasvua. Nykyään noutopaikka on myös entistä lähempänä asiakasta.

Noutopisteiden määrä on kasvanut 2900 paikkaan. Kasvusta suurin osa perustuu Matkahuollon ja Suomen Lähikaupan yhteistyöhön. Matkahuollon Lähellä-paketteja voi noutaa Siwa-, Valintatalo- ja Euromarket -myymälöistä. Myös Rautakirjan ja DB Schenker Finlandin Ärräexpress-noutopalvelulla on satoja noutopisteitä ympäri maan.

Paketin voi tilata haluamaansa paikkaan

"Kiireisen elämän keskellä eläville suomalaisille on tervetullut muutos, että verkkokaupan tuotelähetyksen noutopaikan voi itse valita. Paketin toimituspaikka ei enää aina automaattisesti määräydy kotiosoitteen mukaan. Noutopisteen voi valita työpaikan läheltä, työmatkan varrelta tai arjen muun logistiikan ehdoilla", toteaa Teemu Ylikoski Asiakkuusmarkkinointiliitosta.

Samalla kun noutopisteiden määrä on kasvanut, myös niiden aukioloajat ovat pidentyneet. Uudet noutopaikat ovat yleensä pitkään auki, myös viikonloppuisin. Tämäkin palvelee verkkokaupan ostajan tarpeita – paketin voi noutaa silloin kun se sopii omiin rutiineihin.

"Kuluttajilta saatu palaute kertoo, että muutos on ollut tervetullut", Ylikoski kertoo. Kuluttajat ovat tyytyväisiä pitkiin aukioloaikoihin ja siihen, että pakettia noutaessa voi hoitaa muita asioita.

Myös saapuneesta paketista tiedottaminen on uudistunut. Kaikki kuljetuspalvelut pystyvät nyt ilmoittamaan saapuneesta lähetyksestä kirjeen ohella tekstiviestillä tai sähköpostilla. Uudistus helpottaa kuluttajan arkea. Tieto saapuneesta lähetyksestä tulee perille nopeammin, ja paketin ehtii noutaa jo töistä tullessa.