Suomessa Posti joutuu toimittamaan ulkomailta tilatut verkkokauppaostokset perille hinnalla, joka ei vastaa todellisia jakelukustannuksia. Maailman postiliiton (UPU) mm. Kiinaa suosivien päätemaksujen takia suomalaiset verkkokaupat ovat epäreilussa kilpailutilanteessa.

Suomalaisten verkkokauppaostokset ulkomailta lisääntyvät, mutta Maailman postiliiton (UPU) päätemaksut, joita Posti saa veloittaa ulkomaisilta verkkokaupoilta niiden tuotteiden toimittamisesta vastaanottajalle Suomen päässä, eivät vastaa todellisia kuluja.

Postin veloitukset ulkomaisilta postioperaattoreilta ovat UPU:n sääntöjen vuoksi vuosittain n. 10 miljoonaa euroa pienemmät kuin ne olisivat, mikäli toimitukset hinnoiteltaisiin kaupallisin perustein kotimaan hinnoittelua vastaavalla tasolla. Erotus vastaa 22:ta prosenttia Postin vuotuisesta voitosta, mikä käy ilmi tanskalaisen tutkimuslaitos Copenhagen Economicsin tutkimuksesta, joka tehtiin Kaupan liiton ja Svensk Handelin toimeksiannosta. Tutkimus julkistettiin 14.3. Kaupan liiton verkkokauppaseminaarissa.

Suomessa 46 prosenttia kalliimmat toimituskulut

Ulkomaisiin verkkokauppoihin sovellettavat alhaiset päätemaksut asettavat suomalaiset verkkokaupat alakynteen. Toimituskulut, joita suomalaiset verkkokaupat joutuvat kotimaan lähetyksistä maksamaan, ovat tutkimuksen mukaan keskimäärin peräti 46 prosenttia kalliimmat kuin ulkomailta tilatuissa tuotteissa.

Ongelma koskee etupäässä Aasiasta tulevia verkkokauppalähetyksiä, joista suurin osa on alle kahden kilon painoisia ja jotka käsitellään kirjepostina.

Iso lovi kotimaisen verkkokaupan kannattavuuteen

Tutkimuksessa tarkasteltiin kotimaan korkeampien toimituskulujen ja ulkomaisten lähettäjien maksamien alhaisten toimituskulujen erotuksen vaikutusta suomalaisten verkkokauppojen kannattavuuteen. Maksuja vertailtiin kuuden eri tuoteryhmäesimerkin osalta: USB-muistit, matkapuhelimen laturit, älypuhelimen kotelot, valokuvapaperit, lelut ja urheilujalkineet.

Ero toimituskulujen suuruudessa tekee kaikissa näiden tuoteryhmissä ison loven suomalaisten verkkokauppojen kannattavuuteen. Tietyissä tuoteryhmissä toimituskulujen ero on jopa moninkertaisesti suurempi kuin kotimaiselle verkkokaupalle jäävä voittomarginaali, mikä tekee verkkokaupan harjoittamisesta Suomessa hyvin haasteellista.

Nykyiset päätemaksut voimassa vuoteen 2021 asti

Maailman postiliitto UPU:n päätemaksut ovat voimassa neljä vuotta kerrallaan. Nykyinen neljän vuoden jakso alkoi vuonna 2018 ja päättyy 2021.

UPU on pyytänyt jäsenmailtaan lausuntoja nykyisten päätemaksujen tasosta. Kannanotot käsitellään UPU:n huhtikuussa pidettävässä konferenssissa.

Tutkimustuloksiin voi tutustua tarkemmin täällä.