Uusi opas neuvoo kuluttajaa verkkokaupassa ja antaa tietoa kuluttajan "digitaalisista oikeuksista". Tutkimusten mukaan moni kuluttaja pitää yhä verkko-ostamista epäluotettavana, vaikka kiinnostusta verkkokauppaan löytyisikin.

Euroopan komissio lanseerasi eYouGuide-nimisen nettisivun, josta kuluttajat saavat tietoa niistä ”digitaalisista oikeuksista", joita heillä EU-säännösten nojalla on. Palvelu tarjoaa kuluttajille tietoa esimerkiksi heidän oikeuksistaan laajakaistan tarjoajaan nähden, verkko-ostosten tekemisestä, musiikin lataamisesta ja henkilötietojen suojaamisesta verkossa ja sosiaalisissa verkkoyhteisöissä.

Tutkimukset osoittavat, että monet kuluttajat eivät vielä uskalla tehdä ostoksia verkossa luottamuspulan vuoksi, vaikka halua kyllä löytyisi. Ainoastaan 12 prosenttia netin käyttäjistä EU:ssa pitää verkko-ostoksiaan turvallisina, kun taas 39 prosentilla on suuria epäilyjä turvallisuuden suhteen ja 42 prosenttia ei uskalla hoitaa lainkaan raha-asioita netissä.

Kuitenkin samaan aikaan joka kolmas kuluttaja on valmis pohtimaan verkko-ostoksen tekoa toisesta maasta, jos tuote on halvempi tai parempi, mutta vain 7 prosenttia myös ostaa tuotteen.

Jos kuluttajat saavat selkeää tietoa oikeuksistaan, luottamus lisääntyy, mikä auttaa vapauttamaan Euroopan sisämarkkinoiden koko taloudellisen potentiaalin, joka on arvoltaan 106 miljardia euroa.

– Kuluttajan oikeuksien ei pitäisi EU:ssa riippua siitä, missä jokin yritys tai verkkosivu sijaitsee. Kansallisten rajojen ei enää pitäisi hankaloittaa eurooppalaisten kuluttajien elämää, kun he haluavat ostaa kirjan tai ladata musiikkia netissä, totesi tietoyhteiskunnasta ja viestimistä vastaava EU-komissaari Viviane Reding.

– Meidän on määriteltävä ja täytäntöönpantava samanlaiset selkeät ja korkeatasoiset kuluttajan oikeudet, jollaiset perinteisessä kaupankäynnissä on jo olemassa, totesi kuluttaja-asioista vastaava EU-komissaari Meglena Kuneva.

Lisää tietoa aiheesta Euroopan komission tiedotteessa.