Mukavat alennusprosentit ja värikäs valikoima odottaa kuluttajaa juhannukselta alkavissa vaatekauppojen alennusmyynneissä. Toimitusjohtaja Yrjö Gorski Muotikaupan liitosta kertoo, että vaatekaupoissa oikein odotetaan kuluttajien lähtevän liikkeelle alennusmylläkkään.

”Toimialalle tämä alennusmyyntivaihe on äärimmäisen tärkeä. Koska muoti on vaatemyynnissä vahvana tekijänä ja värit sekä materiaalit vaihtuvat nopeasti, on tärkeää saada tuotteet kaupaksi. Myöhemmin niitä ei välttämättä edes pystytä myymään”, Gorski kertoo.

Muotialalla kuluva kevät ei ole ollut erityisen huono kaupankäynnin kannalta, vaan myynti on edellisvuoteen verrattuna ollut plus miinus nolla.
”Tukkukaupassa on menty isommilla miinuksilla ja sisäänostot ovat minimissään.”
Gorski jatkaa, että meneillään oleva taloustilanne heijastuu siten, että ensi kevään ja kesän sisäänostoja tehdään melko varovaisesti.

Juhannukselta alkavaa alennusmyyntiä Gorski povaa mukavaksi kuluttajalle. Alennusprosentit liikkuvat 30-40 kieppeillä, joissain tuoteryhmissä voidaan nähdä isompiakin lukuja.
”Kyllähän tämä kesän alun pitkä kylmä kausi on pudottanut rantamuodin myynnin alas”, Gorski sanoo. Näin ollen bikineitä ja hellemekkoja tullaan näkemään alennusrekeissä runsaasti, vaikka pitkin vuotta tapahtuvat kausi- ja varastontyhjennysalennusmyynnit ovatkin vakiintuneet muotialalle.