Kuluttajien luottamus omaan talouteensa näkyy vaatekaupoissa, joiden kesäkuun myynti oli odotettua parempi.

Tekstiili- ja Muotialat TMA:n mukaan vaate- ja jalkinekauppa on elänyt taantumassa noin vuoden eikä merkkejä kaupan piristymisestä ole näkyvissä. Tänään julkistettu Suhdannebarometri kertoo samaa tarinaa.

Huonoenteisestä loppuvuodesta huolimatta vaatekauppa on käynyt odotuksia paremmin alkuvuonna. Kesäkuussa vaatteiden myynnin arvo kasvoi prosentin verran.

Alkuvuonna 2009 vaatteiden myynti väheni 0,5 prosenttia ja jalkineiden myynti 7,1 prosenttia. Laskusuhdanteessa kuluttajat ovat panostaneet vapaa-ajan vaatetukseen muun pukeutumisen kustannuksella, mikä on selvästi näkynyt urheilukaupoissa ja -osastoilla kerrotaan TMA:sta. Tavaratalojen ja markettien urheiluosastojen myynti on kasvanut alkuvuonna 8 prosenttia ja urheilukauppojen 6,3 prosenttia.

Muotiketjut plussalla, kenkiä ostettiin vähemmän
Muotivaateketjuissa kauppa on käynyt marketteja ja tavarataloja paremmin. Ketjujen myynti kasvoi 1,4 prosenttia, kun taas tavaratalojen ja markettien myynti väheni 4,8 prosenttia. Kenkiä myytiin vähemmän kaikissa myymälätyypeissä.

Tähän saakka taantuma on kohdellut Suomea muuta Eurooppaa suopeammin. Esimerkiski syksyn tilauskirjat vaateteollisuudessa näyttivät EU:ssa viidenneksen pudotusta. Jos Suomi toipuu muuta Eurooppaa hitaammin, myös vaate- ja jalkinekauppa vahvistuu selvemmin vasta ensi vuonna, ennustaa TMA.

Lue aikaisemmin julkaistut aiheeseen liittyvät uutiset:
Sikainfluenssa verottanut kauppaa Englannnissa 27.7.2009
Alkuvuoden vaatekauppa sujui odotettua paremmin 5.6.2009