Tällä hetkellä kauppa ei voi laajamittaisesti antaa hankalille asiakkaille porttikieltoa kokonaiseen myymäläketjuun. Yksittäinen myymälä voi kuitenkin valita asiakkaansa.

"Elinkeinonharjoittajat voivat normaalisti valita asiakkaansa vapaasti, kunhan eivät syyllisty rikoslaissa kiellettyyn syrjintään. Porttikieltomahdollisuus tarkottaisi, että tietyt asiakkaat käännytettäisiin pois jo sisääntullessa antamalla heille poistumiskehotus. Kaupalla ei ole tällä hetkellä oikeutta pitää rekisteriä vaarallisista tai rikoksiin syyllistyneistä asiakkaista, koska rekisteriä ei saa muodostaa arkaluontoisista tiedoista kuten näpistelystä tai muista rikoksista", SOK:n riskienhallintayksikön päällikkö Mikko Koskinen sanoo.

Kaupan toimijoiden mielestä linjaa pitäisi muuttaa niin, että laaja porttikielto olisi mahdollinen. Asiasta ei tulisi ongelmaa, jos olisi olemassa selkeät perusteet, milloin porttikielto annetaan.

"Esimerkiksi kun on kyse henkilöistä, jotka syyllistyvät toistuvasti näpistyksiin tai henkilökunnan uhkailuun. Tällöin asiakkaalle todettaisiin kirjallisesti joko kaupan tai poliisin toimesta porttikielto, Koskinen maalailee. Asiakkaan kuva tallennettaisiin myymälään esimerkiksi kameravalvontakuvasta, jonka perusteella porttikiellon valvontaa tehtäisiin. Tälläkin hetkellä kaupalla on oikeus ottaa kuva talteen rikostilanteesta ja säilyttää se irrallisena oikeuskäsittelyä varten.

Kaupan porttikieltoja on vastustettu muun muassa siksi, että henkilön pitää saada elintarvikkeita välttämättömyystarvikkeina.

"Voisiko tällaisille asiakkaille olla valvotut ostoskäynnit esimerkiksi vartijan tai henkilökuntaan kuuluvan seurassa. Joku erityinen toimintamalli näiden tapausten varalle voidaan kuitenkin varmasi miettiä"; Koskinen sanoo.