Ennusteen mukaan tänä vuonna verkkokaupassa nähdään entistä enemmän personointia, digitaalisia assistentteja, ostosten tekemistä missä ja mihin aikaan tahansa, saumatonta ostamista sekä yritysostoja ja uusia kumppanuuksia.

Kaupan alaa seuraava brittiläinen yritys IGD RetailAnalysis ennustaa, että tänä vuonna verkkokaupassa näkyy seuraavat viisi trendiä:

Trendi 1: Personointi lisääntyy

Verkkosivustojen personoinnissa hyödynnetään yhä enemmän suurten tietomassojen analysointia ja tekoälyä. Tulevaisuudessa kaupan alan yritysten verkkosivustoista tulee personoituja mikromyymälöitä, joissa on tarjolla asiakkaalle räätälöitäviä tuotteita, pelkästään verkosta saatavissa olevia tuotelinjoja, henkilökohtaisia tarjouksia, suosituksia, mainoksia sekä kanta-asiakasetuja.

Trendi 2: Monipuolisempia digitaalisia assistentteja

Verkkosivustojen digitaaliset assistentit säästävät asiakkaiden aikaa, estävät heidän säännöllisesti ostamiensa tuotteiden loppumisen kesken kaiken, auttavat heitä kokeilemaan uusia tuotteita sekä tukevat terveellisempiä elämäntapavalintoja. Digiassistentit voivat myös vastata asiakkaiden kyselyihin. Teknisesti kaiken tämän tekee mahdolliseksi kerätyn asiakastiedon ja tekoälyn yhdistäminen.

Trendi 3: Ostoksia missä ja milloin tahansa

Asiakkaat haluavat yhä enemmän mukavuutta ja helppoutta ostosten tekoon. Tulevaisuudessa asiakkaiden ei enää tarvitse erikseen ottaa yhteyttä yritykseen tai vierailla yrityksen verkkosivustolla saadakseen tuoteinformaatiota, ostaakseen tuotetta tai tilatakseen sitä lisää, vaan joka hetkestä tulee potentiaalinen ostostentekohetki. Kuluttajat voivat lisätä tuotteita ostoskoriinsa vain katsomalla somesisältöä, kuvia, videoita tai televisiota.

Trendi 4: Saumatonta ostamista verkossa ja myymälässä

Tulevaisuudessa asiakas voi ennen kivijalkamyymälään menoaan tarkistaa verkosta tuotteiden reaaliaikaisen saatavuustilanteen, nähdä tuoteinformaatiota ja käyttöideoita sekä lukea tuotearvosteluita.

Myymälään saavuttuaan asiakas voi saada mobiililaitteeseensa personoituja digitaalisia tarjouksia ja suosituksia sekä apua tuotteiden löytämisessä. Italialainen Il Viaggiator Goloso näyttää jo hyllyn reunassa olevissa sähköisissä hintalapuisssaan tuotearvosteluita ja tuotteen verkossa saamia pisteitä. Amerikkalaisen Walmartin mobiilisovellus taas näyttää asiakkaalle myymälän pohjapiirustuksen, auttaa löytämään tuotteet, tarkistamaan niiden hinnan skannaamalla, lukemaan tuotearvosteluita ja koostamaan ostoslistoja.

Trendi 5: Lisää kumppanuuksia ja yritysostoja

Kaikkien yritysten omat rahkeet ja talon sisällä oleva tietotaito eivät riitä verkkokaupan kehittämiseen. Päivittäistavarakauppa on niin kilpailtu ala, että monet yritykset joutuvat turvautumaan uusiin kumppanuuksiin ja yritysostoihin kilpailukykynsä säilyttämiseksi. Lisääntyvän yhteistyön avulla voidaan vastata innovatiivisten pk-yritysten asettamiin haasteisiin, hyödyntää tekoälyä, parantaa verkkokaupan toimitusketjun toimintaa, lisätä kasvua strategisen tärkeillä markkinoilla tai puolustautua kilpailijoita vastaan.

Kuva: 123RF