Tuoreiden lukujen mukaan Ison-Britannian verkkokauppa ei ole juurikaan kärsinyt taantumasta. Myös kotimainen verkkokauppa kasvaa jatkuvasti.

Isossa-Britanniassa verkkokauppa on jatkanut kasvuaan. IMRG Capgeminin tekemän tutkimuksen mukaan saarivaltion verkkokauppa kasvoi 14 prosenttia verrattuna edellisvuoden lukuihin.

Isossa-Britanniassa käytettiin tämän vuoden huhtikuussa keskimäärin 10 puntaa (n. 11,70 euroa) enemmän yksittäisiin verkko-ostoksiin kuin huhtikuussa 2008. Keskimääräisen verkko-ostoskorin summa oli 131,76 puntaa, kun vuosi sitten luku oli 121,69 puntaa.

Verkkokauppa kehittyy Suomessakin. Kymmenessä vuodessa verkkokaupan määrä on lähes kolminkertaistunut. Suomalaiset kuluttajat käyttivät rahaa verkkokauppaan vuonna 2008 yhteensä 1,4 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli kahdeksan prosenttia.

Verkko-ostosten määrä ulkomailta on kaksinkertaistunut viime vuoden aikana ollen nyt 20–25 % koko verkkokaupan volyymista. Etäkaupan (perinteinen postimyynti + verkkokauppa) osuus koko vähittäiskaupasta on vain hieman yli 4 %. Ruotsissa etäkaupan vuotuinen kasvu on ollut yli 10 prosenttia. Yhtenä syynä tähän voidaan nähdä perinteisen kivijalkakaupan tunnettujen brändien puuttuminen verkosta.

Kotimaiset luvut käyvät ilmi etäkaupan etujärjestö Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n ja Itellan tekemästä tilastolaskelmasta.