Vaikka Suomi on verkkokaupoissa yhä lasten kengissä verrattuna muuhun maailmaan, tuotetiedon hallintaan olisi syytä jo nyt kiinnittää huomiota, sanoo Fruugon markkinointijohtaja Janne Waltonen.

Kaupan liiton järjestämässä verkkoseminaarissa puhunut Fruugon markkinointijohtaja Janne Waltonen kiinnitti huomiota tuotetietojen hallintaan internetissä.

– Asiakas usein ostaa tuotteen eri tuotetiedoilla, kuin mitä kaupassa on tarjolla. Tiedot hankitaan toisilta kauppiailta tai muualta verkosta. Tuotetiedot ovat pirstaloituneet ympäri nettiä ja tästä seuraa se, että tietojen alkuperä ja oikeellisuus voivat olla epäselviä, Waltonen summaa.

Internet on useimmissa tuote- ja palvelukategorioissa ensisijainen tuotetiedon lähde. Erilaisten tuotetiedon merkitys vaihtelee rajusti niin tuotekategorioiden kuin -merkkienkin välillä. Esimerkiksi vaatteiden osalta toivotaan kuvia eri kulmista, pesuohjeita ja materiaalikuvauksia, kun puolestaan kuluttajaelektroniikan osalta halutaan tietää tarkka tuotekuvaus ja esimerkiksi asennus- tai käyttöönottovideoita.

Tuotetietoja tuotetaan yhä useammalla eri taholla. Muun muassa tuotteen valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä voivat kaikki kertoa tietystä tuotteesta hieman erilaisia tietoja. Suomeen tuotaessa usein jälleenmyyjät joutuvat kääntämään vieraskielisen tuotetiedon kotimaiseksi.

Mutta myös kuluttajat tuottavat tietoa tuotteista verkon kautta. Suosittelulla ja vertaisarvioilla on yhä kasvava merkitys ostopäätöksen tekemisessä.

– Valta on siirtynyt kuluttajalle. He jakavat kiinnostavan sisällön joka tapauksessa eteenpäin. Tekemällä hyvää ja laadukasta tuotetietoa voi näyttäytyä positiivisena kuluttajan silmissä, mutta samalla ongelmana on se, että hyvä tuotetieto auttaa myös kilpailijaa, Waltonen kertoo.