Enemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että mietoja viinejä ja nelosolutta voitaisiin myydä ruokakaupoissa. Asenteet ovat muuttuneet melkoisesti vain kahdessa vuodessa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmesta (62 %) suomalaisesta sallisi mietojen viinien myynnin kaikissa ruokakaupoissa tai ainakin viranomaisten myyntiluvan saaneissa elintarvikeliikkeissä. Edellisen kerran asiaa selvitettiin vuonna 2017. Silloin ruokakauppamyynnin kannattajia oli 56 %.

Haastattelututkimuksen teki Kantar TNS huhti−toukokuussa 2019.

A-oluen myyminen elintarvikeliikkeissä sopisi vielä useammalle. Peräti 71 % vastaajista oli sitä mieltä, että nelosolutta voitaisiin myydä ruokakaupoissa. Kaksi vuotta sitten näin ajatteli 57 % vastaajista.

Valmiutta muutokseen näyttää olevan

”Lakiuudistukset ovat olleet askelia oikeaan suuntaan. Suomalaiset ovat olleet valmiita muutokseen. Yhä useampi ajattelee, että myös miedot viinit kuuluisivat ruuan yhteyteen kauppojen valikoimiin Suomessakin”, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Alkoholilain uudistus tuli voimaan 2018, jolloin vahvemmat oluet ja lonkerot pääsivät kauppojen hyllyille. Nyt vain 22 % vastaajista haluaisi A-oluet takaisin pelkästään Alkon valikoimiin.

Kolmosolut on alkoholijuomista edelleen ylivoimaisesti suosituin tuote. Vaikka viime kesä oli poikkeuksellisen helteinen ja kauppojen aukioloaikoja oli vapautettu jo aiemmin, alkoholin myynti ei ole juurikaan kasvanut. Myös muutokset alkoholin kokonaiskulutuksessa jäivät maltillisiksi.

”Alkon osuus alkoholinkulutuksesta on litroissa enää 13 prosenttia ja 100-prosenttisena alkoholina mitattuna 32 prosenttia. Tällä hallituskaudella tulisikin tehdä riippumaton selvitys Alkon monopoliaseman ajanmukaisuudesta ja tarpeellisuudesta”, Kari Luoto sanoo.

Kantar TNS haastatteli huhti-toukokuussa 1003 suomalaista puhelimitse Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Haastellut olivat 18−79-vuotiaita ja edustivat väestöä koko maassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Edellisen kerran tutkimus tehtiin huhtikuussa 2017.

Kuva: 123RF