Vähittäiskauppa on hieman samanlainen toimiala kuin media. Se on tekemisissä suoraan kuluttajien, tavallisten ihmisten kanssa, ja kaikilla on siitä aina mielipide.

Mediaa ja vähittäiskauppaa yhdistää toinenkin asia: jokavuotinen uutisointi joulukaupasta. Tänä vuonna siinä korostui aikaisempaa vuosia enemmän piirre, että media epäili Kaupan liiton joulukauppaennustetta. Neljän prosentin kasvua pidettiin liian suurena. Kirjoituksissa esiintyi jopa sävyjä, että Kaupan liiton on pakko puhua kuluttajia ostoksille.

Jos Kaupan liitto voisi, se varmasti yrittäisikin saada kuluttajat kuluttamaan. Liitto ei kuitenkaan ole vielä niin iso vaikuttaja, että sillä olisi tällainen valta. Toiseksi liiton tehtävä on arvioida vuodesta toiseen, niin pitävästi kuin mahdollista, kaupan suhdanteet.

Median näyttää olevan joskus vaikea uskoa, että myös edunvalvojan on parempi pitää kiinni uskottavuudesta, aivan niin kuin mediankin. Jos uskottavuutta ei ole, on aika vaikea myös käyttää puheenvuoroja toimialan puolesta. Silloin päättäjätkään eivät kuuntele. Samoin jos medialla ei ole uskottavuutta, ei sillä ole vaikuttavuuttakaan.

Kuitenkin Kaupan liiton ennusteesta syntyi eräänlainen maali, jonka paikkansa pitävyyttä arvioitiin mediassa eniten. Muut joulukaupan ennustajat pääsivät paljon helpommalla. Se ei sinänsä haittaa, koska tähän asti Kaupan liiton ennuste on osunut parhaiten kohdalleen. Niin uskon käyvän tänäkin vuonna.

Mediassa saivat tilaa myös ennen joulua alkaneet alennusmyynnit. Ne tulkittiin järjestelmällisesti kauppiaiden panikoinniksi, vaikka pääasiassa olikin kysymys taktisesta markkinoinnista, jolla haluttiin asiakkaat kauppaan. Tätäkin oli lähestulkoon mahdotonta selittää. Välillä oli sellainen olo, että mediassa oltiin jopa vahingoniloisia: no nyt se lama alkaa, vaikka kauppa muuta puhuu!

On erinomaista, että media on kriittinen. Se on sen tehtävä, kun se käsittelee kaupan ja kaikkien muidenkin toimialojen asioita. On myös mukava, että liiton arviot ovat olleet kohdallaan. Silloin niitä on helppo puolustaa.

Yhdysvalloissa kotimaisella kulutuksella on huomattavasti suurempi merkitys kansantaloudessa kuin Suomessa. Siellä joulukauppa on seurattu kansantalouden elinvoimaisuutta kuvaava indikaattori. Suomessa ei olla vielä tässä tilanteessa, mutta joulukauppa ei ole enää Suomen taloudelle vähäinen asia.

Enää reilut kymmenen kuukautta ja saadaan arvioida taas joulukauppaa. Toivottavasti silloin vielä valoisimmissa merkeissä kuin päättyneenä vuotena.