Näyttää siltä, että työministeri Tarja Cronberg tekee esityksen kauppojen ympärivuotisesta sunnuntaiaukiolosta lähiaikoina. Eduskunta pääsee käsittelemään asiaa todennäköisesti syksyllä.

Sunnuntaiaukioloa valmisteltiin ahkerasti pitkin viime syksyä. Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM pääsivät sopuun linjauksista jo marraskuussa. Sopu syntyi ministerin linjausten pohjalta. Hallituksen iltakoulu käsitteli aukioloja marraskuun puolivälissä.

Siitä on jo puoli vuotta. Sen jälkeen on keskusteltu kiivaasti ja vaihtelevan asiantuntevasti eri näkökulmista sunnuntaiaukiolosta. Vastakkain on asetettu pienet kaupat ja isot kauppaketjut, on puhuttu ilmastonmuutoksesta, liiallisesta kulutuksesta ja jopa lepopäivän tuhoutumisesta.

Yhdestä asiasta ei ole juurikaan keskusteltu: se on asiakkaan etu ja toiveet. Suurin osa kuluttajista haluaa tutkimusten mukaan käydä myös sunnuntaisin kaupassa. He haluavat tehdä ostoksensa rauhassa. Tutkimustuloksen todentavat ne monet keskustelut, joita olen käynyt erilaisten ihmisten kanssa. Kaikkien kysymys on ollut se, miksi tätä asiaa ei voi nyt kerralla hoitaa kuntoon eli saada kaupat auki myös joka sunnuntai.

Kaupalle, pienelle ja isolle, on kaikkein tärkeintä se, miten asiakkaat käyttäytyvät; tulevatko he ostoksille vai eivät. Siitä lähtee kaupanteko. Kuluttajat haluvat tulla kauppa silloin, kun se heille parhaiten sopii. Parasta olisi, jos kauppias voisi pitää kauppa auki silloin, kun asiakkaat ovat valmiita tulemaan sinne.

Kaupan toimialan etu on se, että se on rakenteeltaan riittävän monimuotoinen ja siellä on eri kokoisia yrityksiä. Menestys lähtee asiakaspalvelusta, asiakassuhteista ja tuotevalikoimista. Ne elävät markkinoiden mukaan.

Keskustelussa on unohtunut myös se, että aukilo on vain yksi kaupan sääntelyn muoto. Päättäjien kannattaa katsoa, että muut yrittämiseen liittyvät asiat ovat myös sellaisia, että kauppiaat tulevat toimeen. Kauppiaiden tilannetta ei helpota se, että Suomi on huippukorkean verotuksen maa. Sille kannatta tehdä ensin jotain.