Rakutenin perustaja Hiroshi Mikitani puhuu Slushissa ensi viikon tiistaina. Rakuten on vuonna 1997 perustettu verkkokauppa, joka toimii jo 28 maassa. Nykyään se kuvaa toimintaansa termillä ekosysteemi.

Ekosysteemi tarkoittaa sitä, että Rakuten tarjoaa alustan myös muille verkkokauppiaille. Samalla voi hyödyntää Rakutenin tarjoamia etuja, kuten ostoista saatavia pisteitä ja superpisteitä. Rakuten tarjoaa myös luottokortti- ja maksupalveluita, vakuutuksia, pelejä ja muuta digitaalista sisältöä. Ekosysteemi on siis paljon enemmän kuin verkkokauppa, se on iso palvelukokonaisuus. Yksi keskeinen palvelu on myös asiakasdatan analysointi, josta Rakutenin yritysasiakkaat voivat hyötyä.

Parin viikon takaisella vierailullani Tokiossa Rakutenin pääkonttorissa selvisi, että Rakuten on myös aktiivinen Euroopassa. Se on jo nyt kuudessa Euroopan maassa, esimerkiksi Isossa Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa. Mielenkiintoista on, että vain kahdessa maassa se on perustanut itse yrityksen ja neljässä tehnyt yritysoston. Yllättävää on myös se, että ainakin toistaiseksi ostetut yritykset ovat jatkaneet omalla brändillään, vaikka tietenkin ostoista saa Rakuten-pisteitä. Rakuten on kuitenkin havainnut, että Euroopassa asiakasdatan käyttö ei ole niin yksinkertaista kuin vaikkapa Aasiassa tai USA:ssa.

Rakutenin yksi tärkeimmistä kilpailijoista on Alibaba. Kiinaan Rakutenin laajentuminen ei kuitenkaan ole onnistunut. Sillä oli siellä yhteisyritys kiinalaisen partnerin kanssa, mutta nyt sieltä on vetäydytty.

Rakutenin ekosusteemissä yhdistyvät palvelut verkkokaupasta aina vakuutuksiin.

Rakutenin yksi johtava ajatus on, että verkko-ostaminen on myös viihdettä. Siihen perustuu ajatus helposta ostokokemuksesta, peleistä ja muusta digitaalisesta sisällöstä. Verkkokaupan ostopolku ei voi olla niin monimutkainen, että itse ostotapahtuma tuntuu ongelmanratkaisulta. Tähä

n sortui suomalainen brändi, joka yritti verkon kautta Japanin markkinoille. Kävijöitä verkkokaupassa riitti, mutta ostoksia tehtiin parin päivän aikana vain kaksi. Useimmat siirtyivät Amazonin hankkimaan samoja tuotteita.

Aikanaan suomalaisen Fruugon ideoissa oli idullaan hieman samoja elementtejä kuin Rakutenissa. Mutta kuitenkin vain idullaan. Nyt Hiroshi Mikitani voi antaa suomalaiselle verkkokaupalle lisää ideoita.

Kirjoittaja on Kaupan liiton toimitusjohtaja.