Erikoiskaupan myynnin useamman vuoden kasvuputki taittui viime vuonna laskuun. Tammi-marraskuussa 2013 erikoiskaupan myynti laski 2,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.  Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan myös joulukuun myynti sujui erikoiskaupoissa edellisvuotta kehnommin, mikä on erikoiskaupalle pettymys, sillä edellisenä vuonnakin myynti polki paikoillaan joulukuussa. Vähittäiskaupan myynti kokonaisuudessaan laski Tilastokeskuksen mukaan joulukuussa 1,4 prosenttia ja koko vuoden myynti jäi edellisvuoden tasolle.

Kuluvalle vuodelle erikoiskauppa ennakoi pientä myynnin kasvua, vaikka markkinatilanne on edelleen haastava. Erikoiskaupan keskeiset toimialat arvioivat tammikuun lopulla toimialansa liikevaihdon kehitysnäkymiä tälle vuodelle. Vain kirjakauppa ennakoi liikevaihdon pientä, enintään 2 prosentin laskua. Toimialan myynti on kehittynyt negatiivisesti jo jonkin vuoden. Liikevaihdon pientä, enintään 2 prosentin kasvua ennakoivat muotikauppa, optisen alan kauppa sekä kodinsisustus- ja huonekalukauppa.

Rakentamisen hiipuminen heijastuu myös kodin varusteluun ja erityisesti kalliimpia hankintoja mietitään aiempaa tarkemmin niin huonekalukaupassa kuin kodintekniikan kaupassakin. Kodintekniikassa kasvun vetureina ovat kuitenkin edelleen tabletit sekä älypuhelimet ja toimiala ennakoikin yli 2, mutta enintään 5 prosentin kasvua kuluvalle vuodelle.

Autonvaraosakaupassa sääolosuhteet vaikuttavat voimakkaasti myynnin kehitykseen. Pitkä kovan pakkasen jakso edistää kaupankäyntiä. Alkaneelle vuodelle ennakoidaan yli 2, mutta enintään 5 prosentin kasvua.

Myös terveystuotekauppa ennakoi yli 2, mutta enintään 5 prosentin kasvua tänä vuonna. Ns. Wellness-kulutus on kasvava trendi ja kuluttajat haluavat satsata terveyteensä sekä hyvinvointiinsa myös talouden tiukempina aikoina. Terveys-, elämäntapa- ja ruokateemat esiintyvät laajasti myös mediassa.

Lähitulevaisuuden vaimeat talousnäkymät merkitsevät kuitenkin haasteellisten aikojen jatkumista. Kuluttajien luottamus talouteen on hieman kohentunut, mutta työttömyysuhka leijuu edelleen ajatuksissa ja näkemykset omasta taloudesta ovat varovaiset. Kun kuluttajien ostovoima polkee ennusteiden mukaan vielä pitkään paikallaan ja kansainvälinen kilpailu asiakkaista jatkaa kasvuaan, riittää erikoiskaupalla tekemistä kannattavan liiketoiminnan aikaansaamisessa.

Kirvestä ei kuitenkaan kannata heittää kaivoon, sillä menestyvien yritysten salaisuus on usein ollut kehittää toimintaansa ja kasvaa juuri talouden heikkoina aikoina. Siinä missä kilpailijat karsivat kulujaan ja palvelujaan panostetaan uusien kilpailuetujen luomiseen. Niin pienellä kuin suurellakin yrityksellä on mahdollisuus löytää oman menestyksensä avaimet.

Kirjoittaja on Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja. Hän toimii myös Kaupan liiton kuluttaja-asiantuntijana.