Vaikka internetin välityksellä tehtävä kauppa yleistyykin, myyjät ovat – ainakin muotikaupassa – edelleen avainhenkilöitä. Pelkästään muotialan kaupoissa Suomessa on lähes 20 000 myyjää. Parasta on se, että myyjien määrä on viime vuosina vain kasvanut. Kiitos kuuluu paremmin pukeutuville ja palvelua halajaville suomalaisille.

Alan koulutus antaa näille myyjille hyvät edellytykset suoriutua tehtävistään. Vanha sanonta ”myyjä on painonsa arvoinen kullassa” pitää alalla edelleen hyvin paikkansa. Hyvä myyjä tietää myynnissä olevista tuotteista kaiken tarpeellisen, osaa neuvoa asiakasta valinnoissa ja saa myy enemmän.

Muotikaupan alalla moni hankkii itselleen lisäpätevyyttä jatkokoulutuksella, ja Muotikaupan Liiton erittäin kattavalla vähittäiskaupan myyjille kohdennetulla koulutuksella on kysyntää. Osaamista ja tietoa arvostetaan.

Silti, vaikka tietoa arvostetaan, on vähittäiskaupan tilastointi muotialalla kuin ajopuu vailla suuntaa. Tilanne heikkeni entisestään kun Tilastokeskus niputti vuoden alusta vaatteet, jalkineet ja nahkatavarat kaikki yhden nimikkeen alle. Kohta tarvitaan fakiiria ymmärtämään, miten mikäkin osa-alue toimialalla kehittyy missäkin jakelukanavassa.

Muodin toimialalla menee kerättyjen tietojen valossa kuitenkin kohtalaisen mukavasti. Viime vuonna vähittäismyynti kasvoi arvossa ja määrässä vajaa neljä prosenttia. Tämän vuoden vähittäismyynti on saatujen ennakkotietojen mukaan pienoisella plussalla, tukkukauppa on ennakko-ostojen ja varastojen pienennettyä parisenkymmentä prosenttia miinuksella.

Yrjö Gorski on Muotikaupan liiton toimitusjohtaja.