Uusin tutkimus verkkokaupasta kertoo, että jo puolet suomalaisista on ostanut tuotteita tai palveluita verkosta. Yli miljoona kuluttajaa on puolestaan kunnostautunut ostoksilla ulkomaisissa verkkokaupoissa. Juuri ulkomailta ostaminen on lisääntynyt selvästi, mikä ei ole ihme.

Ulkomaisista verkkokaupoista saa monia tuotteita edullisemmin kuin kotimaasta. Kiitos kuuluu sekä alhaisemmille tuotanto- ja työkustannuksille mutta myös edullisemmalle verokannalle. Logistiikkakustannuksetkin ovat laskeneet niin paljon, että tuotteen kotiinkanto ulko-ovelle onnistuu edullisesti. Mikäs sen näppärämpää kuin saada painava ja hankala esine suoraan eteiseen tai jopa yläkertaan kannettuna?

Sen sijaan että on pakko juosta kaupasta toiseen etsimässä oikeaa tuotetta ja vertailemassa hintoja, shoppailu onnistuu nykyään omalta kotisohvalta tai sängystä kannettavan kautta ilman kiirettä ja perässä kitiseviä lapsia. Tänä kesänäkin moni suomalainen tilaa uuden pyörän, kalastustarvikkeet tai golf-mailan kirjaimellisesti laiturin nokasta.

Italialaiset design-lamput, vaatteet ja intialaiset matot löytyvät kaikki verkosta käden ulottuvilta. Kun kauppiaan ei tarvitse pitää muuta kuin virtuaalivarastoa, tuotevalikoimat voivat olla huikean laajoja. Palautuskäytännötkin ovat usein kuluttajaa suosivia. Täysi 30 päivän palautusoikeus tarjoaa mahdollisuuden vielä perääntyä kaupasta, jos tuote ei miellytäkään.

Kotimaiselle kaupalle verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuksia mutta myös kovan kilpailuasetelman. Miten suomalainen kauppa voi pärjätä ulkomaista vastaan, joka pyörittää liiketoimintaansa verotuksellisesti huomattavasti kaupalle otollisemmasta maasta käsin? Tätä problematiikkaa soisi lainlaatijankin miettivän. Kuluttajalle sellaista vastuuta ei voi sysätä, sillä rationaalinen kuluttaja ostaa sieltä, mistä se on järkevintä.