Myynnin kehitysnäkymät on puhuttanut kauppaa tavanomaistakin enemmän viime kesästä lähtien. Miten yleisten talousnäkymien kasvanut epävarmuus vaikuttaisi kuluttajien ostokäyttäytymiseen, hiipuisiko toista vuotta jatkunut myynninkasvu vuoden loppua kohden?

Kysymysmerkeistä huolimatta erikoiskaupan odotukset loppuvuoden myynninkehityksen suhteen pysyivät kuitenkin luottavaisina. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä ei näkynytkään olennaisia muutoksia syksyn aikana, vaikka kuluttajien luottamus talouteen laski loppuvuotta kohden pohjalukemiin. Kokonaisuudessaan erikoiskaupan myynti kasvoi viime vuonna lähes 5 prosenttia eli samaa tahtia kuin edellisenäkin vuonna.

Myynninkasvu on jatkunut alkuvuonna ja talviset säät ovat piristäneet muun muassa muotikauppaa ja urheiluvälineiden kauppaa. Myös kuluttajien luottamus yleiseen talouskehitykseen alkoi tammikuussa elpyä ja luottamuksen vahvistuminen on jatkunut helmikuussa, vaikkakin se on edelleen heikompaa kuin pitkällä ajalla keskimäärin.

Erikoiskaupan suhdannekyselyn mukaan vain noin 10 prosenttia vastaajayrityksistä ennakoi myynnin laskevan yli 2 prosenttia tammi-kesäkuussa. Positiivisimmat myyntiodotukset ovat optisen alan kaupalla ja muotikaupalla. Vuosi sitten myynnin laskua vuoden ensimmäisellä puoliskolla ei ennakoinut kukaan vastaajista.

Varsin vaimeista talousnäkymistä ja kotitalouksien ostovoiman niukasta kasvusta huolimatta erikoiskauppa odottaa myös kuluvasta vuodesta kohtuullista kasvuvuotta. Viennin vedon hiipuessa tarvitaan kotimaista kulutuskysyntää talouskehityksen ylläpitämiseksi. Kuluttajat ovatkin avainasemassa kotimarkkinoiden kehittymisessä. Kotimaisten tuotteiden ja palvelujen hankkiminen pitää talouden pyörät pyörimässä.

Kirjoittaja on Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja. Hän toimii myös Kaupan liiton kuluttaja-asiantuntijana.