Viime kevään Suomen euroviisukappaleessa laulettiin, että kauppa se on joka kannattaa. Kaupan liiton edustajana tuntui mukavalta kuunnella tällaista riimitystä. Kuunneltuani kappaletta riittävästi mieleeni nousi kuitenkin ajatus, että minkälaiseen tietoon sanoitus perustuu.

Tiedän toki sanonnan olevan ikivanhan kansanviisauden. Sitä on käytetty jatkuvasti tavallisessa puhekielessä ja vähän holtittomasti virallisemmissakin yhteyksissä. Googlen selailukin kertoi sanonnan valtavasta viljelystä. Pikainen tutustuminen muutamiin lähes 500 000 löydöksestä kertoi sanontaa käytettävän erilaisissa ja mitä kummallisimmissakin yhteyksissä.

Mutta tottahan sen oltava, että kauppa se on joka kannattaa. Vai onko?

Kaupan liitossa odotan paljon KATU-wikiltä. Sosiaalisen median periaatteille rakentuva kaupan tutkimuksen yhteistyöalusta avaa aivan uusia mahdollisuuksia avoimeen ja kaikkia osapuolia hyödyttävään yhteistyöhön. Se antaa kaupan yritysten käyttöön ensikerran vapaasti palvelutoiminnan kehittämisessä tarvittavan tutkimustiedon koottuna yhteen paikkaan. Yrityksille avautuu myös mahdollisuus vuorovaikutteisesti osallistua tutkimustoiminnan kehittämiseen. 

Kauppa on elinkeinoelämämme suurin toimiala mitattuna monella eri mittarilla. Alan kilpailukyvyn ja tuottavuuden kehittäminen vaati jatkuvasti ponnisteluja. Näissä ponnisteluissa tutkimustoiminnan tulokset ja tietojen hyödyntäminen on antavat varmasti yrityksille lisäarvoa. Nyt avautuva KATU-wikin onnistuminen edellyttää kaupan yritysten osallistumista vuorovaikutteiseen yhteistyöhön. Toivonkin Kaupan liiton jäsenyritysten osoittavan, että kauppa se on joka kannattaa avointa tutkimusyhteistyötä.

Kirjoittaja on Kaupan liiton varatoimitusjohtaja, jolla on 40 vuoden kokemus suomalaisista työmarkkinoista.

Kirjoitus on julkaistu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja teknillisen korkeakoulun kaupan tutkimusportaalissa, KATU-wikissä, 14.10.2010.