Yhteistä alan kattomarkkinointia on toivottu kirja-alalla. Mallia on katsottu milloin kotimaisten vihannesten liitosta milloin kukkakauppiaiden kampanjoista. Lukemisen, kirjallisuuden ja lukutaidon merkityksen puolesta on ollut kirja-alalla huomattavasti helpompi yhdessä kampanjoida kuin käytännön tasolla.

Nyt kuitenkin toimimme yhdessä niin, että saamme lukijan, kuluttajan, kohtaamaan kirjan kirjakaupassa eli kaupallisen alan tantereella.

Tulevana maanantaina 23.4. vietämme kansainvälistä Kirjan ja Ruusun päivää. Tällä kertaa nimenomaan kirjakaupoissa kautta maan ja nimenomaan kirjan päivää. Silloin jokaiselle vähintään 10 eurolla kirjaa ostavalle annetaan kaupan päälle kirjakauppaliittoon kuuluvassa kirjakaupassa Tuomas Kyrön romaanin ”Miniä”. Tämän kotimaisen huippu-uutuuden on Tuomas Kyrö kirjoittanut tilauksesta Kirjakauppaliitolle. Kirjan saa vain tuona kyseisenä Kirjan ja Ruusun päivänä. Tämän pitäisi aiheuttaa liikettä ovipumpussa, jopa huhtikuisena maanantaina erikoiskaupassakin.

Kirjan ja Ruusun päivä tarjoaa hyvät puitteet kohtaamiselle, sillä tämä vanha katalonialainen perinne nostaa nimenomaisesti lukemisen merkitystä velvoittamalla edes tänä nimenomaisena päivänä naisen ostamaan miehelle kirjan, ja miehen puolestaan ostamaan naiselle ruusun. Suomessa naisten edustaessa sitä varsinaista kirjojen suurkuluttajaa tämä perinne on muodostunut sekakäytöksi: nainen ostaa joko miehelleen ja itselleen kirjan tai vain itselleen tai ystävättärelleen tai vaikkapa äidilleen, tai mies ostaa naiselle kirjan. Kirjakauppias ostaa ruusuja ja pohtii, mitä niille tekisi ja miten kukkakauppiaat saavat omasta toiminnastaan niin kannattavan.

Aiemmin päivää on Suomessa vietetty toukokuussa, sillä tapahtuman alkuvuosina toukokuisen sään oli ajateltu suosivan huhtikuista epävakautta paremmin. Viime vuonna kirja-alan toimijat päättivät ryhtyä viettämään tätä kansainvälistä kirjallisuuden ja tekijänoikeuksien päivää 23. huhtikuuta, jolloin sitä muuallakin maailmassa vietetään. Kirjakauppa kuten kirjastot ovat luonnollinen ja säästä riippumaton paikka kohdata lukijat.

Kirjakauppaliitto suunnitteli kattomarkkinointina kirjanostajalle ”kaupan päälle ainutlaatuinen kirjauutuus” -kampanjan. Kirjailija ja titteli pidetään salaisuutena, jota Facebookin kautta ruokitaan. Hollannissa samoja piirteitä omaava Kirjan ja Ruusun päivän kampanja on todellinen kevään kohokohta ja myönnettäköön, että me Suomessa toivomme kampanjallemme samaa efektiä – ymmärtäen, että hollantilaiset ovat meitä vuosia edellä, joten vaikutukset pitää suhteuttaa siihen.

Katsotaan miten meidän käy. Olemme kuitenkin saaneet tehtyä hyvää kattomarkkinointia ja luotua jopa Suomen suurimman lukupiiriin. Tervetuloa keskustelemaan Miniästä!

Kirjoittaja työskentelee johtajana Akateemisessa Kirjakaupassa.