Jotkut povaavat jo suurien toiveiden kera lanseeratun Fruugon kuolemaa. Kaupat eivät ole laajalla rintamalla lähteneet palveluun mukaan. Yrityksen komissioihin perustuvaa liiketoimintamallia on haasteellista rakentaa kannattavaksi. Kun Fruugoon sijoitettu riskirahaa sulaa käsillä olevaan taantumaan, uutta ruisketta nettiyhtiöön ei välttämättä ole enää luvassa.

Jorma Ollila ja Risto Siilasmaa haluavat kovasti, että Suomessakin olisi aidosti menestyvä netin palvelukonsepti. Se on hieno toive. Fruugon ongelma on kuitenkin se, että vahvasti teknologiataustasta ponnistava yhtiö on täynnä erittäin päteviä verkkoihmisiä mutta kovat kaupan osaajat puuttuvat.

Moni kaupassa kokeekin Fruugon konseptin viholliseksi ja kilpailijaksi. Asiakkuuksien omistaminen on kaupan arvokkainta pääomaa. Niiden luovuttaminen toiselle ei tunnu houkuttelevalta.

Fruugo on lähtenyt rakentamaan omaa kauppaa. Mitäpä jos Fruugon konsepti olisikin ollut sen sijaan jatketta perinteiselle kaupalle? Jos lähtökohtana olisikin ollut, miten olemassa oleville kaupoille tarjotaan lisää näkyvyyttä, bisnestä ja asiakkaita? Olisi otettu pienempi pala arvoketjusta verkon päässä eikä koko prosessia.

Kaupalle asiakkaiden tavoittaminen verkossa tulee olemaan huikean tärkeää ja sillä tiellä ollaan vielä alkutaipaleella. Kauppojen verkkolöydettävyyden ja –näkyvyyden parantamisessa riittää tekemistä niin Googlella kuin toivottavasti jollakin suomalaisellakin nettipalvelulla.

Tällä hetkellä suomalaisen kaupan nettiosaamisella ei voi vielä kerskua. Sinä päivänä, kun fruugomainen ajattelu virtaa kaupassa itsessään, Ollilan ja Siilasmaan unelma on totta.

Mari Flink on Kaupan liiton viestintäpäällikkö.