Keskiviikkona julkaistiin Taloudellisen analysointikeskuksen TAK Oy:n mielenkiintoinen tutkimus viisumivapauden vaikutuksista venäläisten Suomen matkailuun.

Viime vuonna venäläisten ostokset olivat kaksi prosenttia vähittäiskaupan liikevaihdosta. Tutkimuksen mukaan viisumivapauden toteutuessa venäläisten ostokset lisäisivät vähittäiskaupan liikevaihtoa runsaalla kahdella prosentilla viime vuoteen verrattuna.

Venäläisten ostosmatkailu ei siis viisumivapauden toteutuessakaan vetäisi suomalaista vähittäiskauppaa lentoon, mutta sillä olisi merkittäviä alueellisia vaikutuksia.

Alkuvuonna 2013 kaupan liikevaihto pieneni kaikkialla muualla paitsi Etelä-Karjalassa, missä venäläismatkailijoiden merkitys on suuri.

Kaupan kehitys on lähivuosina hidasta. Suomen hidas talouskasvu ja vanheneva väestö eivät anna nostetta kaupalle. Venäläisten ostosmatkailu Suomeen on tällä hetkellä yksi harvoista kasvua tuovista tekijöistä kaupalle. Siksi on tärkeää, että venäläisten matkailijoiden vierailut Suomeen jatkuvat ja kasvavat. Viisumivapauden ajaminen EU-tasolla onkin tärkeää.

Olennaisin tekijä venäläisten matkailussa myös tämän tutkimuksen mukaan on Venäjän oma talouskasvu ja sitä kautta kuluttajien tulojen kasvu. Öljyn hinta määrittää pitkälti Venäjän talouskasvua ja venäläisten kuluttajien kulutusta.

Vuoden 2009 taantumassa venäläisten matkailu kasvoi vain Egyptiin, Viroon ja Israeliin. Egypti ja Viro olivat voittajia todennäköisesti hintojensa vuoksi. Taantuma tai hidas talouskasvu voivatkin näkyä venäläisten Suomen matkailussa ikävällä tavalla.

Viiden vuoden kuluttua, eli vuonna 2018, jolloin viisumivapaus voisi tulla aikaisintaan voimaan, venäläinen kuluttaja on erilainen kuin nyt. Keskiluokkainen venäläinen ostaa silloin verkkokaupasta, myös ulkomaisesta, ihan toisella tavalla kuin tänä päivänä. Verkkokauppa tuo ulkomaiset brändit venäläiselle kuluttajalle kotiin, ja ulkomaanmatkailun luonne voi muuttua.

Suomalainen kauppa kilpailee ulkomaisen kanssa myös venäläisistä asiakkaista, ei pelkästään suomalaisista, ja tämä on iso haaste kaupalle ja matkailualalle.

Hidas talouskasvu ja venäläisen kuluttajan siirtyminen verkkoon voivat muuttaa viiden vuoden kuluttua toteutuvaa matkailua Suomeen ihan toisenlaiseksi kuin nyt ajatellaan. Se ei kuitenkaan ole argumentti viisumivapautta vastaan, vaan se on ongelma, jota kaupan ja matkailualan on lähdettävä ratkaisemaan.

Kirjoittaja on Kaupan liiton pääekonomisti.