Suomalaisten arvoasteikolla myyjän työ on todella alhaalla. Mistä tämä johtuu?

Tutkimusten mukaan asiakkaat kuitenkin luottavat myyjien osaamiseen ja ammattitaitoon. Myyjien suosituksilla ja neuvoilla on merkitystä ostopäätöstä tehtäessä, ja reipas, ripeä ja ystävällinen kassa tekee meidän jokaisen arjesta miellyttävämpää, helpompaa ja sujuvampaa.

Tuoreessa muistissa ovat edelleen ne hermoja kiristävät kauppakokemukset joulun alla, kun kassat ovat täynnä kiiretuuraajia, joilta on turha kysyä mitään tai edes odottaa ystävällistä hymyä kaupan päälle.

Varsinkin erikoistavarakaupassa myyjien asiakaspalvelutaidot ja tuotetuntemus ovat välttämättömiä. Verkkokaupan yleistyessä kivijalkakaupasta saatavan henkilökohtaisen palvelun merkitys korostuu entisestään. Henkilökohtainen neuvonta ja tuote-esittely on edelleen useimmille asiakkaille tärkeä syy asioida kaupassa.

Myyjän ammattitaitoon kuuluu, että hän osaa erottaa toisistaan kiireiset asiakkaat, jotka haluavat suoriutua ostosreissusta mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, ja hitaat pohdiskelijat, jotka mielellään käyttävät aikaa vertailuun ja kokeilemiseen. Kiireinen perheenäiti ei välttämättä halua jäädä jutustelemaan kenenkään kanssa, kun taas tyttöystävälleen lahjaa etsivä nuori mies on juuri luopumassa koko ostoksesta, ellei saa tukea ja neuvoja sopivan lahjan löytämiseksi.

Tiedot, taidot ja osaaminen eivät kuitenkaan riitä tekemään kenestäkään erinomaista myyjää. Siihen tarvitaan lisäksi aitoa innostusta ja kiinnostusta omaan työhön. Tämän innostuksen löytyminen voi olla vaikeaa nyky-Suomessa, jossa huonosta palvelusta tulee aina haukut, mutta hyvää palvelua ei juurikaan huomata.
Innostus ja kiinnostus omaan työhön lähtee oman työn arvostamisesta: siitä tunteesta että tietää osaavansa työnsä hyvin. Kaupan-alalla on monipuolista ja laadukasta myynnin koulutusta. Myyjien ammattitaitoon ja osaamiseen panostetaan hyvin, kun huomioidaan, kuinka paljon vaihtuvuutta ja osa-aikaisia työsuhteita alalla on.

Miten koulutukseen olisi vielä mahdollista lisätä osuus, jossa opetetaan ammattiylpeyttä ja oman työn arvostusta, eli niitä ominaisuuksia, joista syntyy halu tehdä parhaansa.

Amerikkalainen tv-sarja Pomo piilossa on mainio esimerkki siitä, mitä pomolle tapahtuu kun hän joutuu ruohonjuuritasolle töihin. Itse tekemällä, näkemällä ja kokemalla pomo huomaa, että helpolta näyttäneet työtehtävät eivät käytännössä olekaan niin helppoja, ja yksinkertaisilta näyttävät asiakaspalvelutilanteet vaativatkin harjaantunutta psykologista silmää.

Myyntityön parempi arvostus ei maksa mitään, mutta se tuo asiakkaille parempaa palvelua, kaupalle parempaa tulosta ja työntekijöille lisää ammattiylpeyttä.

Kirjoittaja on Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja.