Kaupan liitto järjesti viime viikolla alan ensimmäisen verkkoseminaarin. Aiheet liikkuivat verkkokaupan logistiikasta tuotetietoihin ja yhteisölliseen kauppaan ja mainontaan. Osallistujien yhteinen tunne oli, että suomalainen kauppa on vasta ottamassa ensimmäisiä askelia verkossa ja paljon on vielä tehtävää. Seuraavien vuosien aikana tulemme varmasti näkemään hienoja verkkoinnovaatioita vähittäiskaupan puolella.

Yhtä asiaa olen verkkomedian tekijänä ja seuraajana pitkään ihmetellyt. Se on vähittäiskaupan mainonnan, erityisesti tarjousmainonnan, heikko näkyvyys verkossa. Kun suomalaisista mainoseuroista jo kymmenesosa käytetään verkkoon, niin kaupan kohdalla luku on yksi promille. Kauppa on kuitenkin toimialoista ehdottomasti suurin mainostaja. Tämä siis tarkoittaa, että sen verkkopanostusten osuus on suhteessa vieläkin pienempi verrattuna muihin toimialoihin.

Mistä ilmiö kertoo? Ehkä konservatiivisuudesta, kilpailun pelosta tai vain osaamattomuudesta. Alalle on tullut yksi uusi toimija, Fruugo. Sen voi toivoa piristävän koko vähittäiskaupan verkkoaktiivisuutta, vaikkei palvelu pitkään aikaan olisikaan menestys.

Kaupan ei tarvitse vähätellä omia viestejään. On turha ajatella, ettei kuluttaja näistä mainoksista ole kiinnostunut. Sellainen ajattelu, että kaupallisia viestejä pitäisi ujuttaa vastentahtoiselle vastaanottajalle muiden viestien siivellä, kannattaa hylätä. Mediaa kulutetaan jo nyt paljon myös niiden välittämän kaupallisen tarjoomatiedon takia.

Jos joku tarjoaisi minulle verkossa sen tiedon, mitä voin ostaa tänään edullisesti lähialueeltani, olisin palvelusta erittäin kiitollinen. Nyt joudun selailemaan paperilehtisiä tai lähtemään summanmutikassa kivijalkaliikkeeseen ja toivomaan, että löydän sen, mitä etsinkin.

Me kuluttajat haluamme juuri meille suunnattua mainontaa. Erityisesti verkossa.