Toukokuussa käyttöön ottamani sähköauto on saanut erityishuomiota ja ihmettelyä osakseen niin liikenteessä kuin kotipihallakin. Arkikäytössä kokemuksia on kertynyt eikä omaltakaan ihmettelyltä ole voinut välttyä.

Autoni kulkee näin kesäaikaan yhdellä latauksella 70 km, jonka jälkeen konepellin alla oleva generaattori käynnistyy automaattisesti ja tekee tarvittavan määrän lisävirtaa bensiinistä. Tielle jäämistä ei siis tarvitse pelätä eikä ajomatkoja mitenkään optimoida.

Urheilullinen ilme, laatu ja hyvä varustelu yllättävät, sähköautokin voi siis olla mukava ja edustava. Mittaristossa riittää toimintoja energiankulutuksen seurannasta, mediasoittimeen ja navigaattoriin, eivätkä ne ole edes vaikeakäyttöisiä.

Auton olen ladannut kotini ulkoseinässä jo vuosikausia olleesta pistorasiasta ja työpaikan parkkihallissa siivous- ym. tarkoituksia varten aikanaan asennetusta pistorasiasta. Noin 20 km:n työmatkalla kojetaulussa näkyvän pariston lataus vähenee kolmella palkilla kymmenestä. Tämän jälkeen akun lataaminen täyteen tavallisesta 10 A:n pistorasiasta kestää noin 1,5 h. Lataus tyhjästä täyteen kestää noin neljä tuntia, tosin kuukauden aikana sain akun ajettua tyhjäksi vain yhden kerran.

Lataukseen käytetään pitkää oranssia johtoa, jonka voi keriä latauslaitteen ympärille. Johdon pistorasiaan kytkettävässä päässä on tavallinen pistotulppa ja autoon kytkettävässä pistoolityyppinen ns. Mennekes-liitin. Heti tuli mieleen parannusehdotus: autossa voisi olla luukku, josta voisin vetää latausjohdon esille kuten pölynimurissa. Näin kädet ja vaatteet eivät likaantuisi pölyisestä johdosta.

Sähköautolla on hauskaa ajaa. Se on lähes äänetön eikä tuota hiukkaspäästöjä. Sähkömoottori on myös tehokas, joten auto kiihtyy todella nopeasti. Kivaa on myös se, että sillä saa suomalaisetkin juttelemaan tuntemattoman kanssa. Kun ensi kertaa pysäköin auton kauppakeskuksessa sähköauton latauspaikalle, niin autosta poistuessa kuin sinne palatessakin ohikulkija pysähtyi kyselemään autosta. Myös kotona moni poikkeaa kadulta pihaan autoa ihmettelemään.

Ja minähän kerron sähköautoilusta mielelläni, sillä se on jo nykypäivän ja varsinkin tulevaisuuden liikkumismuoto, jota kelpaa esitellä!

Kirjoittaja on Sähköteknisen Kaupan Liitto ry:n toimitusjohtaja.