…emme elä.” ”Talouskasvua ei synny toistemme palvelemisesta.” Nämä käsitykset eivät valitettavasti ole vain suuren yleisön tietämättömyyttä, vaan kertovat niin asiantuntijoiden, poliitikkojen kuin virkamiestenkin ymmärryksestä.

Kun yksityisillä palveluilla ei tunnu olevan merkitystä Suomen talouskasvulle, katsotaan, mitä tapahtuu, kun toistemme palveleminen loppuu.

Hallituskauden alussa uusi hallitus päättää korottaa kulutus- ja valmisteverot tappiinsa: arvonlisävero, makeisvero, alkoholivero, pakkaus- ja jäteverot ja energiaverot nostetaan äärimmilleen. Loistavaa veropolitiikkaa. Veropohja pysyy paikallaan, veroeuroja sataa laariin eikä vientiteollisuutta kiusata. Julkiseen sektoriin ja vientiteollisuuteenhan nyt pitää keskittyä, jotta Suomi saadaan taas nousuun.

(Joukko vastavalmistuneita muotisuunnittelijoita keskustelee liikeideansa toteuttamiskelpoisuudesta.)

Ensin lopettavat lemmikkieläinkaupat, sitten nuorisovaateputiikit. Heti perässä lapun luukulle panevat urheiluvälinekauppiaat, elektroniikan erikoiskaupat ja kirjakaupat. Kansa ei kuitenkaan lopeta kuluttamista, siirtyy vain ulkomaisen verkkokaupan asiakkaiksi. Pian koko vaatealan erikoiskauppa on ulkomailla ja alkoholikauppa Tallinnassa. Kaupunkien keskustoja elävöittävät autiot kahvilat ja pikkuputiikit ja työttömät erikoiskaupan ammattilaiset.

(Markkinoille tulee suomalaisten muotisuunnittelijoiden perustama bulgarialainen verkkokauppa: www.fashionablechicks.com.)

Sitten kauppa lopettaa investoinnit. Mitäs sitä investoimaan, kun ihmiset ostavat enää maitoa ja leipää! Ensin kauppa, yksityisen sektorin suurin toimitilarakentaja, lopettaa rakennusinvestoinnit Uudenmaan ulkopuolella. Jos teollisuus ja julkinen sektori eivät nyt ala rakentaa paperitehtaita, kunnantaloja ja valtion virastoja, rakennusalan työllisyys romahtaa. Pian vähittäiskauppa lopettaa kone- ja laiteinvestoinnit. Harvenevassa kauppaverkostossa ei uutta kylmäkalustoa, trukkia ja kassakonetta paljoa tarvita – eikä ict- ja logistiikkajärjestelmiä. Pääkaupunkiseudulla sentään vielä investoidaan.

(www.fashionablechicks.com laajentaa miesten muotiin ja perustaa tytäryhtiön www.fashionablebuddies.com.)

Työttömyystsunami hyökyy rakennusalan jälkeen tukkukauppaan, suomalaisiin kone- ja kalustovalmistajiin ja ohjelmistoalaan. Samalla kun kaupan lisäksi myös muiden investoinnit alkavat pienentyä, vientiteollisuuden investointitukia lisätään.

Nyt viimeistään myös päivittäistavarakaupassa työllisyys romahtaa. Pienenevä ostovoima ja kasvavat kustannukset ovat mahdoton yhtälö. Valikoimia pienennetään, kannattamattomimmat ruokakaupat lopettavat. Onneksi kuitenkin Tallinnan satamassa on lihakauppoja viinakauppojen vieressä.

(Tallinnassa perustetaan verkkokauppa- ja kuljetusyritys www.lihaajaviinaasuomeen.ee.)

Kun kuluttajat eivät kuluta, vähittäiskauppa leikkaa mainontaa. Työttömyystsunami jatkaa tuhojaan mainos- ja media-aloilla. Lehtiä lopetetaan, kun suurimmalla mainostajalla vähittäiskaupalla ei ole enää mainostettavaa.

(www.fashionablechicks.com laajentaa toimintaansa koko Skandinaviaan ja saa Bulgarian valtion vientipalkinnon. www.lihaajaviinaasuomeen.ee laajentaa valikoimiaan koiranruokaan ja suklaaseen, pääomistaja ansaitsee ensimmäisen miljoonansa.)

 Vuonna 2015 Suomessa käydään eduskuntavaalikeskustelua siitä, miten taitamme suurtyöttömyyden.

Kirjoittaja on Kaupan liiton pääekonomisti.