Viime viikolla oli taas keltaisten kassien viikko, niin kuin on ollut joka kevät ja syksy vuodesta 1986 lähtien. Maanantaina kuitenkin uutisoitiin, että Stockmannin Hullut päivät jäivät viime vuoden myynnistä toisin kuin on tapana ollut. 

Edellisellä viikolla päiviteltiin norjalaisen XXL-ketjun avajaisten aiheuttamia jonoja ja liikenneruuhkia Tammistossa. Intomielisimmät kertoivat lentäneensä varta vasten Rovaniemeltä halpojen tarjousten takia.

Kaupan tilanne on tukalampi kuin miesmuistiin. Viime vuonna myynnit laskivat lähes kaikilla toimialoilla ruokaa ja lääkkeitä lukuun ottamatta. Miinukset ovat kauppamiehen painajaisia tilanteessa, jossa kulujen kasvu jatkuu.

Vika ei ole kaupan toimissa eikä toimijoissa. Osaamista on ja hyvää tavaraa tarjolla pilvin pimein toinen toistaan korskeimmissa kulisseissa, mutta kansa ei nyt monesta syystä johtuen osta. Yksityinen kulutus laskee vielä tänäkin vuonna ja se näkyy ja tuntuu kaupoissa.

Ketju- ja kauppakohtaisissa numeroissa on isoja eroja. Kaikki ketjut eivät ole vielä omia lukujaan kertoneet, mutta aikojen ankeus näyttää kirpaisevan eniten niitä, joilla ei ole ollut uusperustantaa. Näin kuuluukin olla. Kaupan on uudistuttava ja sitä se on totisesti tehnyt.

Kauppoja on nyt enemmän kuin tarvitaan ja jokaisen myyntieuron eteen on tehtävä rutkasti enemmän töitä kuin koskaan. Yksi uhkista tulee suunnalta, joka ei juuri edes näy tilastoissa, mutta jonka huomaa omasta ja tuttavien ostokäyttäytymisestä.

Tavarahimon tyydyttämistä hillitsee rahapulan lisäksi se, että monilla on jo kaikki kolot täynnä tavaroita. Uutta ostaakseen pitää päästä eroon vanhasta roinasta ja sitä tarvetta tyydyttämään on kehitetty kirpputorien ja virtuaalisten kauppapaikkojen verkosto. Tuoreimman tilaston mukaan käytettyjen tavaroiden kauppa kasvoi 7,7 prosenttia ja tilastonimike muu verkkokauppa ja postimyynti peräti 22,8 prosenttia. Tilastoissa eivät näy kaupat, joita kuluttajat tekevät keskenään tori.fissä tai huuto.netissä, eivät musiikin ja elokuvien lataus netistä eivätkä tavaran tilaukset ulkomaisilta saiteilta.

Kuluttajien välinen kauppa on epäilemättä jonkin verran rokottanut kaupan kassavirtaa, mutta kaupan kannalta hyvän tavaran kierrätyksen voi nähdä myös myönteisenä ja kannatettavana ilmiönä. Ja tykkää tai ei, suunta on selvä: käytettyjen tavaroiden kauppa kasvaa kohisten.

Esimerkiksi Kauppalehden ”Suomen suurimmaksi verkon kirpputoriksi” ristimässä Tori.fi:ssä käy tällä hetkellä yli 1,3 miljoonaa kävijää kuukaudessa, sinne jätettiin viime vuonna 3,4 miljoonaa (!) ilmoitusta ja määrä on yhdessä vuodessa tuplaantunut. Kyseessä ei ole suomalainen saitti, vaan 27 maassa toimiva norjalainen konsepti, joka tuottaa globaalisti 170 miljoonan euron liikevaihdon. Voi vain arvella, mikä on nettikaupan kautta myydyn tavarakaupan arvo ja miten se vaikuttaa uusien tavaroiden myyntiin.

Valistunut kuluttaja vertaa tarjontaa ja hintoja netissä sekä isoissa että pienissä hankinnoissa ja usein harkitsee käytetyn ostamista uuden sijasta. Ekologisen omantunnon takia monet kokevat suurta nautintoa tietäessään, että heille tarpeettomaksi käynyt tavara tulee käyttöön eikä kaatopaikalle.

Taantuma kouluttaa kovalla kädellä niitä, jotka eivät osaa oikein lukea muutoksia asiakkaiden ostotavoissa. Hulluilta päiviltä ja urheilujätin avajaisista ei haeta vain tarpeellisia tavaroita, vaan jotain ihan muuta.

KTM Heikki Peltola on yli 30 vuotta seurannut kaupan muuttumista ja kirjoittanut kauppaa käsitteleviä kirjoja. Vuodesta 1997 lähtien hän on toiminut yritysvalmentajana ja johtajuuskouluttajana Nostetuotanto Oy:ssä.