Tätä kirjoitusta kirjoittaessani olen Tokiossa parin kuukauden tutkijavierailulla. Kaupasta kiinnostuneelle tutkijalle tämä on varsinainen paratiisi. Tokion lukuisat kaupunginosat, kuten Shibuya, Harakuju, Ginza ja Roppongi, pursuavat mitä kiehtovampia myymälöitä ja tavaratalokomplekseja. Erikoismyymälöiden kirjo on päätähuimaava. Pidempään oleskelevalle myös paikalliset ruokakaupat tulevat tutuiksi, viimeistään siinä vaiheessa kun vuokra-asunnon jääkaappi ammottaa tyhjyyttään.

Pienemmät ruokakaupat, kuten FamilyMart -ketjun minimyymälät, Lawsonit tai Euroopastakin tutut 7-Elevenit, sijaitsevat tyypillisesti metroasemien yhteydessä tai niiden välittömässä läheisyydessä. Nämä pienet myymälät ovat tilanhallinnan taidonnäytteitä. Reiluun sataan neliöön on saatu puristettua lähes kaikki tarpeellinen vieläpä niin, että asiointi on nopeaa ja kaikin puolin vaivatonta. Merkillepantavaa on se, että pienimmissäkin myymälöissä henkilökuntaa on runsaasti. Kassalla on aina vähintään kaksi henkilöä. Maksaminen onkin nopeaa. Henkilökunta myös pakkaa ostokset. Kätevää.

Suuremmat marketit ovat sen sijaan hieman harvemmassa, mutta niitäkin löytyy. Seijo Ishii -ketjun myymälöihin törmännee helpoiten. Myös tavaratalojen yhteydessä on usein suurehko ruokakauppa. Yksi näyttävimmistä supermarketeista, Precce Premium, sijaitsee Tokion Midtownissa, suuren kauppa- ja liike-elämäkeskittymän pohjakerroksessa. Vieressä sijaitseva Dean & Delucan herkkupuotikin kalpenee Preccen rinnalla. Preccen notkuvat kala- ja lihatiskit kaikkine merenelävineen ja Kobe-lihoineen saavat kokeneemmankin kaupassakävijän haukkomaan henkeään. Löytyipä jopa Youtubesta videotallenne tästä nähtävyydestä: http://www.youtube.com/watch?v=xxezz4IAuWY

Tokion ydinkeskusta-alueen ruokakaupoissa asioidessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi myymälöiden siisteyteen. Myymälämuotoilussa ja tilojen käytettävyydessä ei ole myöskään moitteen sijaa. Hyllyjen tarkempi tarkastelu osoittaa, että tuotteiden saatavuus on korkealla tasolla. Tyhjää hyllypaikkaa on vaikea löytää. Tämä kertonee tehokkaasta myymälälogistiikasta ja toimitusketjun hyvästä hallinnasta. Yleisesti ottaen tuotetarjonta on monipuolista ja hyvin laadukkaan oloista. Käyttötavaroita tosin ei ole juuri nimeksikään edes supermarketeissa.

Myymälöiden hintataso on korkeahko. Toki ostoksensa selvittää ihan edullisestikin kun valitsee ostokoriinsa paikallisia merkkejä. Tuontitavara on selvästi kalliimpaa.

Vastoin yleisiä odotuksia, uuteen teknologiaan perustuvia härveleitä ei kaupoissa juurikaan näy. Esimerkiksi kassapalvelut ovat perinteisiä kassapalveluja. Itsepalvelukassoja en ole vielä löytänyt, vaikka niitä kovasti olen täällä yrittänyt etsiä. Toki keskusta-alueen ulkopuolelta niitäkin saattaa löytyä. Osassa supermarketeissa on kyllä elektroniset hintanäytöt. Kaiken kaikkiaan teknologia taitaakin olla valjastettuna logistisiin prosesseihin ja sisäisen tehokkuuden hallintaan.

Ehkäpä kaikista kokemuksellisen tekijä kaupassa asioinnin osalta on myymälähenkilökunnan palvelualttius ja ystävällisyys. Henkilökunnan kohteliaisuus saattaa jopa hämmentää länsimaalaista; henkilökunta kun kumartaa kauppaan astuessa ja kaupasta lähtiessä. Hyllyä täyttäväkin henkilö keskeyttää työnsä, ja kumartaa ja tervehtii iloisesti asiakkaalle tämän kävellessä ohi. Kaupassa asioinnin jälkeen olo on kuin kuninkaallisella, vaikkei ostoskassissa ole muuta kuin pikakahvia ja paahtoleipää.

Markkinat ovat toki täällä valtavat ja sillä selittyy monet paikalliset kaupan alan erikoisuudet. On kuitenkin hyvä muistaa, että siisteys, hyvä hyllysaatavuus ja ystävällinen asiakaspalvelu eivät ole riippuvaisia markkinoiden koosta. Kyse on enemminkin kulttuurista ja tavasta toimia.

Kirjoittaja toimii Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun liiketaloustieteen professorina.