Taulutietokone, tabletti, sormitietokone, sähköinen lukulaite, e-reader – eriskummallisella lapsella on monta nimeä. Vielä vuosi sitten juuri kukaan ei olisi tajunnut vaatia tällaista laitetta kaikkien muiden elektronisten kojeiden joukkoon. Minullahan on jo omalla tavallaan älykäs puhelin ja kannettava tietokone, mihin tarvitsen niiden risteytystä.

Petri Parvinen

Kysyntä tablettien kohdalla on kuitenkin lähtenyt lentoon. Suomessakin vastikään lanseeratun Apple iPadin myynti on ollut maailmalla huimaa. Vuoden 2010 asiantuntijaennusteet povasivat laitteen myyntilukujen jäävän muutamaan miljoonaan. Rohkeimmat analyytikot ennustivat jopa 9 miljoonan kappaleen myyntilukuja. Todellisuus löi hurjimmatkin ennusteet laudalta - Apple myi iPadia lähes 15 miljoonaa kappaletta lanseerausvuotenaan 2010.

Bisnes iPadien ympärillä on jo kirinyt Applen kannettavien tietokoneiden ohi niin liikevaihdollisesti kuin kappalemäärällisesti. Kuluvasta vuodesta ennustetaan myös myynnin kannalta oivallista vuotta. Kun teknologiainnovaattoreista ja aikaisista omaksujista siirrytään tavallisiin massaomaksujiin, voi sähköisten lukulaitteiden suosio räjähtää todelliseen kasvuun.

iPadin käyttäjänä voin todeta, että suosio on perusteltavissa: laite yhdistää älypuhelimien ja tietokoneiden parhaat puolet niin fyysisessä kuin teknisessä mielessä. Koko on kompakti ja toiminnallisuus on tehokasta. Laite on omiaan juuri siellä, missä kannettava tietokone on liian raskas ja älypuhelin liian lelumainen. Niche on pieni, mutta todellinen.

Tällaisia tilanteita ei pelkästään löydy yksittäisten kuluttajien arjesta vaan myös yritysten näkökulmista erinäisissä myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa. Esimerkkiä ovat muun muassa näyttäneet ravintolat, jotka ovat jalostaneet tekstipohjaiset menut laadukkaiksi kuvapohjaisiksi tablettimenuiksi. On huomattavasti helpompi valita juuri oikea annos, kun selaa á la carte -listaa tekstiesittelyiden sijaan aitoina ja pyöriteltävinä annoskuvina. Myös palvelu on nopeampaa, kun kokilla on tiedossa tabletin kautta tehty tilaus jo ennen, kuin tarjoilija ehtii poistua pöydän vierestä.

Kaupan puolella vastaavanlaisia hyödyntämismahdollisuuksia löytyy lukuisia, muun muassa autokaupoista. Kun ostaja istahtaa esittelyauton ratin taakse ja kyselee tarkkoja mallikohtaisia hintoja ja toimitusaikoja sekä pyytää väri- ja vannevaihtoehtoja nähtäväksi, on myyjä pelkääjänpaikalla aseeton ilman mukana kulkevaa teknologiaa, jossa yhdistyvät sekä tietokantoihin pääsy että presentaatio-ominaisuudet. Tabletin avulla myyntiä voidaan harjoittaa myytävän tuotteen läheisyydessä – tai sisällä, eikä mahdollista ostajaa tarvitse viedä formaaliin lasikoppiin neuvottelemaan.

Kun myyntitilanteessa tarvitaan salonkikelpoista, helppokäyttöistä, langatonta, tehokasta, mutkattomasti liikuteltavaa sekä verkkoon ja tietokantoihin pääsyn mahdollistavaa työkalua, tarjoavat tabletit loistavan nichen myös yrityksille.

Parvinen toimii professorina ja Lindholm tutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella.