Reilu kuukausi elämää vuonna 2014 elettynä. Oletko pitänyt uudenvuodenlupauksesi? Onneksi olkoon, sillä säännöllinen salitreeni vie varmasti kohti solakampaa kehoa ja tiukempaa takalistoa. Säästämisellä käyttötilikin saadaan kuosiin. Ehkä sivulauseessa tuli luvattua jotakin läsnäolosta perheen ja ystävien arjessa.

Reilu kuukausi vuoden 2014 kauppaa käytynä. Onko firmasi pitänyt uudenvuodenlupauksensa? Onneksi olkoon, sillä toiminnan tehostaminen vie varmasti kohti virtaviivaisempaa ja ohuempaa organisaatiota. Tiukka kulukuri vakauttaa taloutta. Ehkä sivulauseessa tuli luvattua jotakin läsnäolosta asiakkaiden ja henkilöstön arjessa.

Mutta teitkö oikeita lupauksia? Haastavassa markkinatilanteessa kurinalaisuus on monelle kaupan alan yritykselle välttämättömyys vuonna 2014. Mutta pitkän tähtäimen jatkuvan uudistumisen näkökulmasta pelkkä trimmaaminen ei vain riitä.

Suomalaisen kaupan uudenvuodenlupauksiin pitää lisätä kaksi kohtaa: ennakkoluuloton markkinoiden haistelu ja aiempaa rohkeammat kasvutavoitteet. Nämä tekijät nousivat suomalaisyritysten kehityskohteiksi tutkimuksessamme, joka vertasi suomalaisten, ruotsalaisten ja brittiläisten kaupan alan yritysten liiketoiminnan uudistumista tukevia tekijöitä.

Markkinoiden haistelua treenataan katsomalla nykyisiä asiakkaita kauemmaksi. Sitä sparrataan hakemalla ideoita muilta toimialoilta ja markkinoilta sekä ennakoimalla tulevaisuutta. Markkinoiden haistelua voi jumpata myös kehittämällä pelisilmää muutosten oikeaan ajoitukseen ja harrastamalla nopeita kokeiluja vaihtoehtoisten ideoiden testaamiseksi. Kuten missä tahansa lajissa, myös bisneslupauksissa kunnon tavoitteet motivoivat harjoitteluun. Nyt vaatimattomat kasvutavoitteet jarruttavat suomalaisyritysten uudistumista ruotsalaisiin ja britteihin verrattuna.

Mutta tekosyitähän riittää. Tiedän, koska syyllistyn itse niihin jatkuvasti. Kun on kiire, jämähdän helposti pumppaamaan samaa saliohjelmaa. Keskityn viilaamaan entistä paremmaksi sitä, missä olen jo hyvä. Se on paljon helpompaa kuin eksyä aivan eri alan ihmisten seuraan. Paljon turvallisempaa kuin sanoa ääneen rohkeita tavoitteita.

Siitä vain kovia lupauksia tekemään, suomalainen kaupan ala. Onneksi olkoon, sillä niiden pitämisen ei edes pitäisi olla vaikeaa. Tukena kun on saman tutkimuksen mukaan vähintään yhtä hyvä yhdessä tekemisen ilmapiiri kuin ruotsalaisilla.

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikön CIRCMI-tutkimusryhmän tutkija.

Lue lisää tutkimustuloksia kaupan alan uudistumiskyvystä täältä.