Maanantaina kaverini soitti tuohtuneena. Oli katsellut Ylen ykköseltä ohjelman ”MOT: Pienyrittäjän kujanjuoksu” ja pyysi minuakin katsomaan. Minäkin olin tuohtunut, mutta ihan eri syystä kuin kaverini.

Onhan se toki ikävää, että Helsingissä Kotipizza-yrittäjänä toiminut ”Mikko” epäonnistui ja joutui luopumaan leikistä, koska hänelle ”luvatusta” 50 000 euron kuukausimyynnistä toteutui vain puolet. Vaikka teki ylipitkää päivää, ”Mikko” joutui ottamaan lisälainaa selvitäkseen veloistaan.

Moni yrittäjä on polttanut rahansa, mutta useimmista heistä ei ole tehty televisio-ohjelmaa. Useimmat ovat löytäneet monia syitä ja selityksiä epäonnistumiseensa, mutta ei tule mieleeni yhtään, joka olisi sitä mieltä, että hän itse(kin) mokasi, ei osannut tai kuvitteli kohtuuttomia.

Kun myynti ei käy, vika voi olla monessa asiassa. Menestyminen edellyttää kovan työn lisäksi moniosaamista: pitää osata myydä, mainostaa, laskea, huolehtia sekä asioista että ihmisistä - myös itsestään.

Viime kädessä asiakkaat päättävät, tuleeko myynti kasaan vai ei. He tuovat myynnin ja tuoton. Ketju antaa käytännössä testatun konseptin, mutta ei se voi taata, että asiakkaita tulee jokaiseen myymälään. Kaikki yritystoiminta on yhteistyötä, jossa on työnjako.

Kaikki on hyvin niin kauan, kun kaikki on hyvin. Vaikeuksia kohdatessa alkaa syyttely, joka ei yleensä johda mihinkään hyvään ja rakentavaan.

MOT edustaa sen tyyppistä journalismia, jota en arvosta. Hyvä journalismi ei ole tarkoitushakuista, ei vihjaile eikä vääristele, vaan yrittää olla reilua, tasapuolista ja uskottavaa. Asioita tuntematon katsoja saattoi saada ohjelman perusteella kuvottavan kuvan Kotipizzan, Kotiringin ja muustakin franchising-yrittäjyyteen pohjautuvasta toimintatavoista. Puheet orjista ja laittomuuksista ovat hävyttömiä vihjauksia silloin, kun puhutaan sopimuksesta, jonka vapaaehtoisesti yrittäjäksi ryhtynyt ihminen tekee konseptinhaltijan kanssa.

Luulisi, että ihmiset tietävät sopimuksen allekirjoittaessaan, mihin nimensä panevat. Kenenkään etu ei ole houkutella yrittäjäksi henkilöä, joka ei urakasta selviä. Kauppiaaksi pääsee allekirjoittamalla kauppiassopimuksen, mutta hyväksi kauppiaaksi kasvaa vasta ymmärtäessään, mitä vastuu kaupasta tarkoittaa.

On kaikkien edun mukaista, että yrittäjäksi ryhtyvä ymmärtää, mitä yrittäminen tarkoittaa. Toivon myös, että toimittajat ja tavallisetkin tallaajat oppisivat, mikä ero on yrittäjän ansioilla ja virkamiehen palkalla tai johdon bonuksilla.

Yrittäminen on aina riski. Siksi sitä sanotaan yrittämiseksi. Moni on rikastunut kaupalla. Heistäkin onneksi tehdään ohjelmia, toisella kanavalla tosin. Yleensä menestynyt yrittäjä ei kehu omaa erinomaisuuttaan, vaan hän tietää ja korostaa, että menestys on tulosta yhteistyöstä.

KTM Heikki Peltola on yli 30 vuotta seurannut kaupan muuttumista ja kirjoittanut kauppaa käsitteleviä kirjoja. Vuodesta 1997 lähtien hän on toiminut yritysvalmentajana ja johtajuuskouluttajana Nostetuotanto Oy:ssä.