Saksalainen Statista-tilastotietopalvelu nostaa Motonet.fi:n oman tuotekategoriansa ykkösverkkokaupaksi Suomessa nettomyynnillä mitattuna. Kasvua Motonet.fi ei kuitenkaan hae pelkästään digipuolelta. Konkreettisena osoituksena tästä on kaikissa Motonet-tavarataloissa toteutettu myymäläkonseptin uudistustyö.

Saksalainen markkina- ja kuluttajadatan jättiläinen Statista kertoo, että rauta-, puutarha- ja lemmikkitarvikkeiden kauppa digitalisoituu nyt vauhdilla.

Statista niputtaa rautakaupan nk. Do it yourself (DIY) -kategoriaan, jossa rautakauppa on kategorian suurin yksittäinen toimiala. Tämän vuoksi DIY tiivistetäänkin usein rautakaupaksi.  DIY-kategorian, puutarhatuotteiden ja lemmikkieläintarvikkeiden nettomyynnin ennustetaan kasvavan runsaat 40 prosenttia vuoteen 2023 mennessä. Digiostajien määrän arvioidaan samaan aikaan lähes kaksinkertaistuvan.

Helppoa ja saumatonta asiointia kaikissa kanavissa

Toisin kuin usein ajatellaan, suomalaiset verkkokaupat ovat pysyneet kilpailemaan ulkomaisten kanssa varsin hyvin myös nettomyynnillä mitattuna: esimerkiksi Motonet.fi on Statistan mukaan neljänneksi suurin verkkokauppa nettomyynnillä Suomeen mitattuna heti Verkkokauppa.comin, Gigantti.fin ja Power.fin jälkeen. Omassa tuotekategoriassaan Motonet.fi on nettomyynniltään selkeästi suurin verkkokauppa Suomen-markkinoilla.

”Motonetin verkkokaupasta paitsi ostetaan paljon, myös haetaan tietoa tuotteista ja niiden saatavuuksista ennen kivijalkamyymälään saapumista”, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola.

”Tavarataloihimme saavutaan vertailemaan, kokeilemaan ja ostamaan tuotteita. Kivijalka onkin myös meillä niin rautakaupassa kuin muissakin tuotekategorioissa edelleen tärkeä tiedonhaku- ja ostoskanava, ja siksi haluamme panostaa helppoon ja saumattomaan asiointiin”, Tiitola lisää.

Muutosta yhteistyöllä – yli 150 työntekijää myymälänkonseptia uudistamassa

Myymäläkonseptin uudistaminen on osa Motonetin palveluiden kokonaisvaltaista kehittämistä.

”Myymäläkonseptia on ollut tekemässä runsaat 150 työntekijää, ja suunnannäyttäjänä on toiminut yli sata sivua ohjeistusta. Uudistusta voidaan pitää jo tässä vaiheessa onnistuneena. Tuotekohtaisissa myynneissä on tavoitettu merkittäviä kasvuja”, Tiitola kertoo. Uudistusta on ollut Motonetin kanssa toteuttamassa Marketing Clinic.

Uusi myymäläkonsepti näkyy nyt kaikissa tavarataloissa. Käytännössä tämä tarkoittaa uudistuksia sisäänkäynneissä, varaosatiskin ympäristössä sekä kassojen edustoilla olevilla sesonki- ja lisämyyntialueilla. Tavarataloihin on asennettu muun muassa yli 3 000 uutta lavakehystä ja lähes tuhat LED-spottia. Varaosatiskien taustalle on sijoitettu infonäyttöjä ja vuoronumerojärjestelmä on päivitetty.

”Olemme saaneet positiivista palautetta siitä, että lisämyyntialueet näyttävät aiempaa paremmilta ja tuotteet ovat selkeämmin esillä, joten asiakkaiden on helpompi löytää haluamansa ja tehdä heräteostoksia. Lisämyyntialueet tuovat lisäksi laadukkaan ja ammattimaisen vaikutelman. Kassa-alue on selkeytynyt huomattavasti ja erityisesti lähimpänä kassoja olevat kalusteet ovat ottaneet paikkansa”, Tiitola lisää.

Palvelukonsepti jatkuu myös verkkokaupassa, missä tavaratalojen esillepanotuotteet näkyvät samaa linjaa noudattaen. ”Asiakkaiden on helppo löytää ajankohtaiset tuotteet myös verkosta”, Tiitola päättää.

Lähteet: Statista, 2019: Consumer Market Outkook, Digital Market Outlook, Global Survey, eCommerceDB-tietokanta.

Kuvat: Motonet