Kesän alennusmyynnit aikaistuvat vuosi vuodelta, mutta kaupat odottavat suurinta ostoryntäystä vasta juhannuksen jälkeen.

Kesän alennusmyynti vetää asiakkaita puoleensa, vaikka erilaisia alennuskampanjoita ja teemapäiviä on tarjolla vuoden aikana runsaasti.

”Kauppojen myynti käy kesäaikaan hyvin, ja alennusmyynti tuo siihen oman osansa. Ale alkaa joka vuosi aikaisemmin, mutta samalla hajonta kasvaa, sillä moni kauppa aloittaa edelleen alennusmyyntinsä vasta juhannuksen jälkeen”, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

”Näyttää myös siltä, että suurin osa asiakkaista suuntaa ostoksille vasta, kun keskikesän juhla on juhlittu”, hän vahvistaa.

Lisääntyvät sesongit ja kansainvälinen kilpailu haastavat kauppaa

Sesonkien lisääntyessä alennusmyyntien merkitys kaupoille kasvaa.   

”Kun uutta tavaraa on tulossa sisään, pitää edellisen sesongin ’hännistä’ päästä eroon. Käytännössä tämä aiheuttaa kaupalle paineita lisätä varaston kiertonopeutta”, Loikkanen sanoo.

Suomalaisen kaupan kilpailutilanne on muuttunut radikaalisti kansainvälisen verkkokaupan myötä.

”Myös suomalainen kivijalkakauppa joutuu miettimään esimerkiksi alennusmyynnin aloitusajankohtaa uudesta perspektiivistä. Jos samalla pelikentällä kauppaa käyvät isot ulkomaiset verkkotoimijat aloittavat alennusmyyntinsä totuttua aikaisemmin, pitää myös suomalaisen kauppiaan seurata pikaisesti perässä pärjätäkseen kilpailussa”, Loikkanen kuvaa.

Ostoskoreissa vaatteita ja puutarhatarvikkeita

Kesän alennusmyynneistä ostetaan erityisesti kesä-, urheilu- ja ulkoiluvaatteita.

”Myös pihan, parvekkeen ja puutarhan sisustamiseen liittyvät tuotteet kiinnostavat kuluttajia edelleen kovasti”, Loikkanen sanoo.

Varsinainen alesesonki kestänee heinäkuun puoleen väliin. ”Monista kaupoista saattaa kuitenkin tehdä edullisia löytöjä heinäkuun loppuun asti, sillä kesäaleaika on totuttuun tapaan pitkä. Myös alueellisia eroja on paljon esimerkiksi erilaisista kesätapahtumista johtuen”, Loikkanen toteaa.

Kuva: 123RF