Kauppa on yksityisistä toimialoista eniten kesätyötä tarjoava ala, sillä myös tulevana kesänä kaupassa työskentelee noin 25 000 nuorta. Kauppa tarjoaa lukuisille nuorille ensikosketuksen työelämään, joten ei ole samantekevää, millaisen kokemuksen nuori saa kesätöistään.

Kesätyö on tärkeää paitsi kaupalle sesonkityöntekijöiden saamiseksi, myös merkittävä mahdollisuus nuorelle itselleen työkokemuksen ja lisätienestien kartuttamiseksi. Kesätöillä on myös laajempi merkitys yhteiskunnassa, sillä hyvästä kesätyökokemuksesta nuori saa sekä arjen että hyvän työelämän taitoja, ja jännitys työelämää kohtaan hälvenee. Kaupan ala tekeekin työtä laajalla rintamalla nuorten hyvän työkokemuksen eteen.

Kauppa tutustuttaa työelämään

Lähes 10 000 nuoren ennustetaan työskentelevän tänäkin kesänä Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelusopimuksella, joka on solmittu Kaupan liiton ja PAMin välillä jo vuodesta 1993 alkaen. Sopimuksen piirissä kaksiviikkoiseen työharjoitteluun osallistuu pääsääntöisesti 14–17-vuotiaita peruskoulun ja lukion oppilaita.

Viime kesänä nuorilta saadun palautteen mukaan lähes kaikki suosittelisivat kaupan alan kesäharjoittelua kaverilleen. Yli 70 % vastanneista perusteli suositteluaan työtehtävien ja palkan sopivuudella ja mukavilla työkavereilla.

”Vastauksissa korostuivat myös kivat ja monipuoliset työtehtävät, hyvän työkokemuksen kerryttäminen ja asiakaspalveluosaamisen hankkiminen”, kertoo Kaupan liiton asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä.

Yli 80 % palautteeseen vastanneista piti mahdollisena, että voisi tulevaisuudessa työskennellä kaupan alalla. Vastauksia perusteltiin mm. sillä, että kauppa tarjoaa osa-aikatyötä opintojen ohessa, asiakaspalvelutyö on mukavaa, kauppa tarjoaa paljon työmahdollisuuksia ja kaupassa on hyvä työilmapiiri. Valtaosa myös sai harjoittelunsa aikana tietoa kaupan erilaisista työtehtävistä ja urapoluista.

Kaikki Järvenpään ysiluokkalaiset halutaan kesätöihin

Järvenpään kaupunki haastaa yhdessä Talous ja nuoret TATin, Kaupan liiton, Vastuullinen kesäduuni -kampanjan sekä OP Keski-Uusimaan kanssa paikalliset työnantajat tarjoamaan kesätyöpaikkoja mahdollisimman monelle peruskoulunsa päättävälle nuorelle ja yhdeksäsluokkalaiset hakemaan rohkeasti kesätöitä. Myös nuorten vanhemmat on haastettu mukaan kannustamaan nuoria kesätöiden hakemiseen.

Kaupan alan yrityksistä mukana ovat paikalliset K-kauppiaat, HOK-Elanto, Lidl ja Tokmanni. Tavoitteena on, että jokainen peruskoulunsa päättävä järvenpääläinen saisi kesätyöpaikan kesällä 2019. Kesätyökampanja on Järvenpäässä ensimmäinen laatuaan ja toimii samalla pilottina muille suomalaisille kunnille.

”Tutkimusten mukaan varhainen kokemus työelämästä madaltaa kynnystä ja hälventää epävarmuutta työelämään siirtymisestä”, Angerma-Niittylä sanoo.

Hyvä kesätyökokemus on maineteko

Kauppa on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus työelämään. Siten hyvän kesätyökokemuksen tarjoaminen on kaupalle parasta mahdollista mainetyötä. Kauppa on laajalla rintamalla mukana Oikotien Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjassa, ja Kaupan liitto toimii kampanjan asiantuntija- ja toimialakumppanina. Tulevan kesän kampanjaan on ilmoittautunut tähän mennessä 545 yritystä, joista 65 toimii kaupan alalla.

Kampanjassa mukana olevalta yritykseltä edellytetään sitoutumista kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus.

Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa palkitaan parhaat kesätyönantajat vuosittain. Kilpailuun voivat ilmoittautua kaikki Vastuullinen kesäduuni -kampanjan työnantajat, ja tulokset perustuvat organisaation omien kesätyöntekijöiden arvioihin kesätyönantajastaan. Kesän 2018 kesäduunitutkimuksen kilpailun 1000Plus-sarjan voitti IKEA, ja kaupan alan yrityksiä oli kaikkien kategorioiden 10 parhaan joukossa.

Kuva: 123RF