Brittitutkimuksen mukaan kolmen seuraavan vuoden kuluessa jo kaksi kolmesta verkko-ostoksesta tehdään älypuhelimilla. Ennen pitkää mobiiliostamisesta saattaa tulla vallitseva tapa tehdä ostoksia. Mallia kannattaa katsoa esimerkiksi Kiinasta, jossa mobiiliostaminen on jo arkipäivää.

Vastikään julkaistun Mobile Mandate -tutkimusraportin mukaan vuoteen 2020 mennessä 80 prosenttia kaikesta verkossa tapahtuvasta kaupankäynnistä tehdään älypuhelimella ostoprosessin jossain vaiheessa, kertoo InternetRetailing-verkkolehti. Tutkimus on tehty briteille, jotka ovat Euroopan aktiivisimpia verkko-ostajia ja tiennäyttäjiä muille – myös suomalaisille.

Tutkimuksessa kysyttiin kuluttajilta, mikä on heille kaikkein tärkeintä verkko-ostoksia tehtäessä. Suurin osa vastaajista asetti ykkössijalle nopeuden.

Tärkeimpien kaupan alalla toimivien brittiyritysten verkkosivustot latautuvat 10–25 prosenttia hitaammin kuin vastaavien Yhdysvalloissa toimivien yritysten sivustot. Se saa tutkimuksen tekijät kysymään, ovatko yhdysvaltalaiset kaupan alan yritykset valmistautuneet mobiilikaupankäynnin voittokulkuun paremmin kuin brittiläiset kilpailijansa.

Googlen keräämän datan mukaan se, että sivuston latautumisaikaa nopeutetaan yhdellä sekunnilla, voi kasvattaa konversioastetta eli verkossa tehdyn tuotehaun päätymistä digitaaliseen ostoskoriin ja maksetuksi peräti 27 prosentilla.

Kuluttajat suosivat mobiilichattia

Kuluttajien vastauksista kävi ilmi, että puolet (48 prosenttia) briteistä haluaisi mieluiten saada asiakaspalvelua mobiilichatin kautta. Kuitenkin vain 16 prosenttia Britannian sadasta suurimmasta kaupan alan yrityksestä tarjoaa sitä asiakkailleen. Yhdysvalloissa mobiilichattipalvelu on tuplasti yleisempää: jo 41 prosenttia verkkokauppaa käyvistä yrityksistä palvelee mobiililaitteella asioivia asiakkaitaan chatin välityksellä.

Pikaviestisovelluksia käyttää kuukausittain yli 3 miljardia ihmistä. Sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiä on vähemmän eli 2,5 miljardia ihmistä. Vain harva tunnettu brittikauppa löytyy suosituista pikaviestisovelluksista, vaikka Kiinassa WeChatin kautta verkko-ostoksia teki viime vuonna jo 250 miljoonaa kuluttajaa. 

Mobiilishoppailua missä ja milloin vain

Mobiilishoppailu muuttaa radikaalisti sitä, miten, missä ja milloin ihmiset tekevät verkko-ostoksia. Britit shoppailevat nykyisin enemmän ollessaan liikkeellä kodin ulkopuolella, kuten esimerkiksi työ- ja lomamatkojen aikana ja kahviloissa. He tutkivat ja vertailevat hintoja myöhempiä ostoksia varten, ja he ostavat älypuhelimellaan käydessään kivijalkamyymälässä – usein toisen yrityksen myymälätiloissa. 

Tutkimuksen mukaan brittikuluttajat tekivät viime vuonna mobiiliostoksia noin 1,5 miljardilla punnalla liikkeellä ollessaan. Sen lisäksi he ostivat 1,25 miljardilla punnalla ollessaan sisällä jossain myymälätilassa. Tästä summasta noin 500 miljoonan punnan edestä mobiiliostoksia tehtiin älypuhelimen omistajan käydessä jonkin toisen kaupan myymälässä. 

Lisäksi yli kolmasosa kuluttajista (39 prosenttia) sanoi luottavansa enemmän verkosta löytyviin tietoihin kuin myyjiltä saatuun informaatioon.

Ostamisen on oltava helppoa ja nopeaa

Tutkimuksen tekijät suosittelevat kaupoille menemistä mukaan WeChatin tapaisille pikaviestialustoille, mobiilikanavaan satsaamista ja langattoman verkon tarjoamista asiakkaille myymälätiloissa. 

Mutta kaikkein tärkeintä on nopeus. Latautumisaikoja kannattaa lyhentää ja verkko-ostoksen tekeminen tulee tehdä mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Selailun nopeuttaminen ei vielä riitä – myös maksamisen pitää tapahtua riittävän joutuisasti.

Kuluttajien tulisi voida nähdä samat tiedot kaikilla käyttämillään laitteilla, jakaa ostoskorinsa muiden kanssa, tehdä toivomuslistoja ja nähdä tiedot äskettäin katsomistaan tuotteista kaikilla eri laitteilla. Ja mobiiliteknologian avulla kuluttajien tekemiä tuotehakuja voi hyödyntää tarjoamalla heille juuri sellaisia tuotteita, joista he kulloinkin hakevat tietoja.

Entä tulevaisuudessa?

Tulevaisuudessa mobiilikaupankäynti kehittyy edelleen. Seuraavassa kehitysvaiheessa kuluttajan tekemä “ostosmatka” lyhentynee entisestään. Kuluttaja pystyy ostamaan tuotteita heti, kun näkee niitä esimerkiksi jossain sähköpostiviestissä, sosiaalisesssa mediassa tai pikaviestisovelluksessa. Siten hänen ei tarvitse klikkailla tai näppäillä kymmeniä kertoja päästäkseen kyseistä tuotetta myyvään verkkokauppaan.

Mobile Mandate -tutkimuksen ovat tehneet konsulttiyritys OC&C Strategy Consultants, Google ja maksunvälittäjäpalvelu PayPal. Raportti perustuu Googlen ja PayPal UK:n keräämään dataan kuluttajien googlaamista hakusanoista sekä PayPalin kautta tehdyistä ostotapahtumista. Kerätyn datan on analysoinut OC&C Consumer Stategy Consultants.