Asiakastyytyväisyys palveluihin
Asiakastyytyväisyysindeksissä tarkastellaan mm. kuluttajien hinta- ja laatukokemuksia ja asiakastyytyväisyyttä eri yrityksistä ja eri palvelualoilta. Asiakasarvioiden keruusta on vastannut Kantar TNS Asiakastyytyväisyysindeksi on osa Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen ja Kaupan liiton välistä tutkimusyhteistyötä.
Yksityiset palvelut työllistävät noin puolet kansantalouden työllisistä, ja esimerkiksi kauppa on yrityssektorin suurin työllistäjä. Palvelujen pärjääminen kansainvälisessä kilpailussa on ensiarvoisen tärkeää Suomen talouskasvulle ja työllisyydelle. Kuluttajapalveluiden kilpailukyky, elinvoima ja kehittyminen ovat tärkeitä yksittäisille palveluyrityksille, mutta myös koko kansantaloudelle. Yksi suurimmista perustekijöistä elinvoimaisille palveluille Suomessa on kuluttajaymmärrys ja sitä kautta omien – nykyisten ja tulevien – asiakkaiden kunnioitus.
Asiakastyytyväisyysindeksiä kehitetään juuri yllä mainituista lähtökohdista. Indeksi tarjoaa eri aloille ja yrityksille kuvaa siitä, miten ne sijoittuvat yleisessä vertailussa ja mitkä osatekijät ovat niiden vahvuuksia tai heikkouksia.
Parempi tietämys omista vahvuuksista ja heikkouksista verrattuna kilpailijoihin tai muihin aloihin, luo pohjaa toiminnan kehittämiselle. Tietämys kuluttajien näkemyksistä alaa kohtaan antaa tietoa myös niille yrityksille, jotka eivät ole mukana asiakastyytyväisyysindeksissä. Tämä on tärkeää varsinkin pienille yrityksille, joilla ei ole resursseja laajojen selvitysten tekemiseen.
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa
Tiedote 24.11.2022
Poimintoja selvityksestä
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa 2022Tiedote 18.11.2020
Poimintoja selvityksestä
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa 2020Aineistoa jäsenille
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa 2020 / jäsenille
Tiedote 14.11.2019
Poimintoja selvityksestä
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa 2019Tiedote 2.10.2018
Suomessa osataan palvella yli viisikymppisiä: Asiakastyytyväisyys kuluttajapalveluihin Suomessa 2018
Poimintoja selvityksestä
Asiakastyytyväisyys palveluihin Suomessa 2018Aineistoa jäsenille
Tutustu jäsenaineistoihin Jäsensivuillamme
Kannattajajäsen, tutustu aineistoihin Tietopankin kautta (vaatii kirjautumisen)
Asiakastyytyväisyysindeksi on osa Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen ja Kaupan liiton välistä tutkimusyhteistyötä.