De kinesiska paketens framfart medför extra kostnader för företag som är verksamma i Finland
Besöken på kinesiska webbutiker och marknadsplatser har denna jul nästan tredubblats på två år. Nästan en tredjedel av finländarna har under det senaste året beställt inköp från kinesiska webbutiker eller marknadsplatser. Avfallshanteringen och återvinningen av Kina-försändelser som delats ut från julklappssäcken betalas i regel av företag som är verksamma i Finland. Myndigheten som övervakar producentansvaret står inför en omöjlig uppgift.
Enligt Finsk Handels utredning* har besöken på kinesiska webbutiker och marknadsplatser nästan tredubblats i jul jämfört med för två år sedan. I november var antalet webbesök drygt 4,8 miljoner, varav 56 procent var på Temus webbplats, 37 procent på Aliexpress webbplats och drygt 4 procent på den tredje populäraste webbplatsen, Shein.
Att surfa på webbutikernas sidor leder förstås inte alltid till att man köper något. Enligt undersökningen har 30 procent av kvinnorna och 32 procent av männen i åldern 18–79 år handlat i kinesiska webbutiker eller marknadsplatser under det senaste året.
De flitigaste köparna är män i åldern 35–49 år, barnfamiljer och finländare som upplever sig ha den svagaste ekonomiska situationen. I huvudstadsregionen köper man mer sällan från kinesiska nätbutiker eller marknadsplatser jämfört med resten av landet, medan det är vanligast i östra och norra Finland.
Tullens nya statistik från december visar på en explosiv ökning av antalet försändelser från webbhandeln utanför EU. I januari–oktober ökade varupartier värda högst 150 euro med 1 228 procent jämfört med året innan. Antalet varupartier ökade från 1,7 miljoner till 22,7 miljoner per år. Av dessa kom hela 97,7 procent från Kina.
Antalet paket från Kina utmanar modellen för producentansvar
I EU är idén med producentansvar att främja cirkulär ekonomi, så att när produkter släpps ut på marknaden av ett företag, såsom en butik, ansvarar företaget för kostnaderna för avfallshantering och återvinning av produkterna de säljer i slutet av deras livscykel. Tack vare producentansvaret kan konsumenterna återvinna sina produkter som omfattas av producentansvaret, såsom batterier, elektriska och elektroniska apparater samt förpackningar, utan kostnader.
Myndigheten som övervakar producentansvaret i Finland står emellertid inför en omöjlig uppgift när det gäller paket från Kina, eftersom den inte har resurser att övervaka om företag som verkar i Kina följer lagstiftningen, och om de sköter avgifterna i samband med producentansvarsskyldigheten.
I praktiken bärs kostnaderna för avfallshantering och återvinning av alla produkter, även för produkter som beställts utanför EU, i regel av företag som är verksamma i Finland. Detta försvagar företagens konkurrensställning ytterligare. Företagen sysselsätter dock i Finland och betalar sin skatt här, och den skatten används för att finansiera samhällets tjänster.
En lösning på företagens orättvisa konkurrenssituation måste sökas inom Europeiska unionen.
”För att rätta till den orättvisa konkurrenssituationen behövs raska åtgärder på EU-nivå”, konstaterar Kari Luoto, verkställande direktör för Finsk Handel.
“Regeringen ska kräva att kommissionen säkerställer att företag som verkar utanför EU följer samma reglering och skyldigheter som ställs på företag som verkar inom EU. Om ett företag som säljer sina produkter via en plattform inte har skött sina producentansvarsskyldigheter, bör skyldigheten överföras till plattformarna“, preciserar Luoto.
Ytterligare information: Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel
Kari Luotos intervjuförfrågningar Anu Punkari, kommunikationsexpert, Finsk Handel, tfn 050 303 7830 eller anu.punkari(at)kauppa.fi
Liite: Suomalaiset kiinalaisten verkkokauppojen asiakkaina
* Utredningen som Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja har gjort baserar sig på roamingdata som genererats av Similarwebs Market Analysis-verktyg samt på konsumentundersökningar som Kantar Finland genomfört veckorna 45 och 49. Konsumentundersökningarna omfattade 1 063 och 1 082 finländare i åldern 18–79 år. Jaana Kurjenoja och Kantar Finland planerade frågorna i konsumentundersökningarna i samarbete och Kurjenoja ansvarar för analysen av resultaten.