Finländare säljer varor till varandra på nätet för hundratals miljoner euro. Näthandeln mellan konsumenter verkar ha blivit en hobby framför allt för de yngre. Den viktigaste anledningen till att köpa varor eller tjänster av andra konsumenter är att man vill spara pengar.

Handeln mellan konsumenter på olika forum och handelsplatser på internet blir snabbt vanligare. Enligt en utredning* som Finsk Handel gjort har cirka två miljoner finländare köpt eller sålt varor eller tjänster på nätet under det senaste dryga ett och ett halvt året. Mest används handelsplatserna på internet, som Tori.fi och Huuto.net, men även olika Facebook-grupper är populära.

Näthandeln mellan konsumenter omsätter mycket pengar. I utredningen ingick de vanligaste produktkategorierna, allt från hushållsapparater till kläder och från hobbyutrustning till möbler. Dessa bruksvaror har det senaste dryga ett och ett halvt året sålts för cirka 500 miljoner euro, och dessutom har motorfordon, båtar och tillbehör sålts för ca 900 miljoner euro.

”Det är inte längre fråga om något marginellt fenomen. Till exempel köpte finländarna varor och tjänster i Estland för 477 miljoner euro i fjol”, jämför Jaana Kurjenoja, chefsekonom på Finsk Handel.

I utredningen tillfrågades konsumenterna även om inköp av tjänster av andra konsumenter. Tjänsterna Airbnb och Uber som fått stor uppmärksamhet i offentligheten har än så länge bara använts i liten utsträckning i Finland. Airbnb som förmedlar uthyrningstjänster av bostäder och lägenheter har använts av 158 000 finländare i hemlandet och utomlands och transporttjänstförmedlaren Uber av 38 000 finländare. Merparten av användarna av Uber och Airbnb är under 35 år.

”Detaljhandeln i Finland minskar nu för tredje året i rad. Detta ger emellertid inte hela bilden av privathushållens konsumtion. Konsumtionen verkar nu i allt högre grad riktas till både utländska webbutiker och konsument till konsument-nätverket, det vill säga utanför regleringen och skattemyndighetens kontroll”, bedömer Kurjenoja.

Konsumenterna lockas av förmånliga priser

Finländare under 50 år är de som idkar näthandel mellan konsumenter allra mest, män och kvinnor i nästan lika stor omfattning. Handeln verkar vara särskilt populärt bland barnfamiljer. Mest köper man elektronik och hushållsapparater, möbler samt kläder och skor.

Även om storleken på näthandeln mellan konsumenter är betydande, kan man få en överdriven bild av omfattningen om man endast tittar på säljannonserna på handelsplatserna. Av utredningen framgår nämligen att en tredjedel av de som säljer eller hyr ut sin bostad inte lyckas få till någon affär alls och en fjärdedel måste sälja billigare än det ursprungliga priset. De flesta försäljningsförsöken av bilar och båtar genomfördes antingen till ett billigare pris än vad som begärts eller inte alls.

Prutande verkar också vara en vanlig källa till irritation för försäljarna. Köparna i sin tur tycker att en stor fördel av handeln mellan konsumenterna på nätet är att man spar pengar och att priserna är förmånliga. Hela 78 procent av de konsumenter som handlat av andra konsumenter på nätet konstaterar att de sparat pengar på detta. De som har handlat av andra konsumenter anser också att deras ekonomiska situation är sämre än de som köpt motsvarande varor i företagens webbutiker. En dryg tredjedel säger att de verkligen njuter av att handla på det här sättet.

*Enkäten genomfördes av TNS Gallup genom den webbaserade konsumentpanelen GallupForum. Enkäten besvarades av 4 568 finländare i Fastlandsfinland i åldern 15–79 år, varav 2 888 hade idkat näthandel mellan konsumenter.

Utredningen om näthandel mellan konsumenter är en del av forskningssamarbetet mellan Tammerfors universitet och Finsk Handel.

Bilaga:

Ytterligare information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom på Finsk Handel, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi, tfn (09) 1728 5134

Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka
300 000 personer i Finland. Finsk Handel har cirka 7 000 medlemsföretag och representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. www.kauppa.fi