Handeln skapar välfärd

Aktuellt

Av av dem som bor i Finland har 40 procent bevittnat trakasserande kunder – Vänligt bemött-kampanjen påminner om ett gott beteende i julhandeln

Finsk Handels och Servicefacket PAM:s kampanj Vänligt bemött inleds igen 1.12.2025 i samband med julhandeln. Kampanjen strävar efter att väcka kunderna till att fundera över sin egen roll när det gäller att främja välbefinnandet i arbetet bland dem som arbetar med att betjäna kunder. Förbunden är särskilt oroliga över trakasserier som unga arbetstagare utsätts för. Varje butiksbesökare kan bidra till ett gott bemötande.

Kurser

Se våra tjänster här

  • Arbetsmarknadstjänster

  • Högklassiga evenemang och utbildningar

  • Forskningsbaserad information som stöd för din verksamhet

  • Aktuell information om handeln

Rådgivning för medlemmar

Finsk Handels rådgivningstjänst betjänar medlemmarna i anställningsrelaterade frågor

på nummer (09) 1728 5151

klockan 9.00–15.00 (på onsdagen kl. 9.00–14.00).

Finsk Handel är en nationell intressebevakningsorganisation inom handeln, som har till uppgift att främja den finska handeln. Vi utvecklar verksamhetsförutsättningarna för företagen i branschen, främjar samarbetet mellan dem och tar hand om våra medlemmars närings- och arbetsgivarförmåner. Vi har en viktig roll på arbetsmarknaden inom handeln. Förbundet förhandlar om kollektivavtal inom branschen, löser arbetskonflikter och betjänar sina medlemmar i anställningsfrågor. Vi utvecklar verksamhetsförutsättningarna för företagen inom handeln samt samarbetet mellan dem.