Puhujat

Puhujat päivitetään sivustolle ohjelman julkaisun jälkeen.

Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto

Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto

Muotikauppa nyt – Suomessa ja maailmalla

Kaupan liiton pääekonomistina Jaana Kurjenoja vastaa liiton tutkimus- ja ennustetoiminnasta. Hänellä on takanaan monipuolinen tutkijanura aina työn taloustieteestä verotukseen. Juuri nyt tutkimusaiheet keskittyvät toimialan murrokseen ja kuluttajiin. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden tohtori.

Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta

Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta

Sasta – suomalaisista juurista maailmalle

Juhalla on 20-vuoden kokemus kansainvälisiltä Outdoor&Lifestyle-markkinoilta – mm. Canada Goose tuotemerkin parissa 10 vuotta, joka oli mielenkiintoinen näköalapaikka kansainväliseen brändinrakennuksen.

Sasta Oy on innovatiivinen suomalainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä Pohjois-Karjalan erämaassa, Nurmeksessa. Sastan tarina on saanut alkunsa vuonna 1969 tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Jo yli 50 vuoden kokemuksella Sasta markkinoi ja valmistuttaa korkealuokkaisia outdoor- ja metsästysvaatteita. Kotimaan markkinoiden lisäksi yrityksellä on kansainvälistä liiketoimintaa mm. Pohjoismaissa, Englannissa, Keski-Euroopassa, Etelä-Koreassa ja Venäjällä.

Mika Tolonen, Head of eCommerce, High Peak Finland Oy

Mika Tolonen, Head of eCommerce, High Peak Finland Oy

Kansainvälinen verkkokauppa ja niche-markkinat

Mikan 30 vuoden kokemus perustuu kotimaiseen mediaan, markkinointiin ja mainostoimistoon – sekä myyjän että ostajan roolissa. Ja viimeisen reilun 10 vuoden ajalta verkkokauppaan, sen analogiaan ja mekaniikkaan, ja ennen kaikkea kaupan aikaansaamiseen.

High Peak Finland Oy on 20-vuotias tamperelais-espoolainen esiaikuinen, joka etsii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia myös kansainvälisiltä markkinoilta. High Peakin juuret ovat syvällä suomalaisessa asiakas- ja mainoslahjaliiketoiminnassa, joka on laajentunut omaan maahantuontiin, yhteistyökumppanuuksiin, lisenssisopimuksiin ja verkkokauppaan.

Heikki Karjaluoto, professori, Jyväskylän yliopisto

Heikki Karjaluoto, professori, Jyväskylän yliopisto

Z-sukupolvi muodin kuluttajana

KTT Heikki Karjaluoto on markkinoinnin oppiaineen vastuuprofessori Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa, jossa hän opettaa ja tutkii digitaalista markkinointia, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkuuksien johtamista. Tutkimuskonteksteina Karjaluodolla ovat olleet erityisesti pankkitoiminta, vähittäiskauppa sekä teollisuuden asiakassuhteet. Hän on julkaissut yli 200 tieteellistä aikakausilehtiartikkelia ja konferenssipaperia sekä kirjoittanut kolme kirjaa.

Vesa Luhtanen, toimitusjohtaja, Luhta Sportswear Company

Vesa Luhtanen, toimitusjohtaja, Luhta Sportswear Company

Suomalainen urheilumuoti kansainvälisillä markkinoilla

Luhta on sukuyritys, joka on perustettu vuonna 1907 Lahdessa. Yritys on yksi suurimmista tekstiilialan yrityksistä Pohjoismaissa työllistäen noin 1700 henkilöä ja tehden noin 240 miljoonan euron liikevaihdon.

Vesa Luhtanen, omistajasukua neljännessä polvessa, on toiminut yrityksen toimitusjohtajana vuodesta 1999. Vesa Luhtasen aikana yritys on kasvanut ja kansainvälistynyt voimakkaasti, laajentanut toimintaansa myös vähittäiskauppaan sekä tuonut tuotevalikoimia uusille alueille. Päämarkkina-alueellaan Euroopassa Luhta on yksi merkittävimmistä urheilu- ja vapaa-ajanvaatetoimittajista.

Richard Eggleton, toimitusjohtaja, Stoodio

Richard Eggleton, toimitusjohtaja, Stoodio

Kuvat ja videot apuna verkkokaupassa

Richard on jo 18 vuotta Suomessa asunut britti, jonka taustana on vahva projektijohtamisen ura isoissa kansainvälisissä projekteissa; mm. Hollannissa ja Kiinassa. Lisäksi hän on ollut mukana mittavassa kuluttajakäyttäytymistutkimuksessa, jossa selvitettiin kuluttajien käyttäytymistä ja ostopolkuja päivittäistavarakaupassa.

Henrik Geitel, myynti- ja markkinointijohtaja, Stoodio

Henrik Geitel, myynti- ja markkinointijohtaja, Stoodio

Kuvat ja videot apuna verkkokaupassa

Henrikillä on yli 30 vuoden kokemus suomalaisesta ja kansainvälisestä vaate- ja urheilualan tukku- ja vähittäiskaupasta. Tänä aikana hän on monesti todennut laadukkaiden tuotekuvien tärkeyden sekä niiden toimittajana että asiakkaana ja toisaalta kokenut tuotekuvien tuottamisessa olevat haasteet.

Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima

Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima

Going digital – Going global

Elina Björklund was appointed as the CEO of Reima Oy in 2012. Reima is the leading Nordic functional kids wear brand currently owned by Riverside, the US based private equity investor. Prior to joining Reima, Elina was Partner and Director of Management Consultancy B&B Advisors in Shanghai, China.

Prior to this her working history included executive roles in companies Fiskars Plc and Iittala Group. She started her career in banking and held a position of Chief equity analyst and Deputy Managing Director of Merita Securities (currently Nordea) between 1996-1999. Elina has had several positions of trust throughout her career including Marimekko Plc and Finnair Plc.

Eetu Karppanen, eCommerce Manager, Kekäle

Eetu Karppanen, eCommerce Manager, Kekäle

Perinteinen kauppabrändi digiaikana

Eetu Karppanen on pitkän linjan digistrategi, jonka juuret löytyvät tulospohjaisesta markkinoinnista. Ennen Kekäleelle tulemista, Eetu on työskennellyt aktiivisesti verkkokauppojen kanssa ja nykyisin hän vastaa Kekäleen kehityspuolesta, koskien erityisesti teknologia- ja digitekemistä.