

Digitaalisuus
Osa kaupan murrosta
Digitaalisuus on voimakkaimmin kaupan toimintaympäristöä ja -edellytyksiä muokkaava tekijä. Myös alustatalous on yksi digitaalisen ajan suurista ilmiöistä.
Digitaalisuus on ollut tärkeä väline kaupan toiminnan tehostamisessa ja tuottavuuden lisäämisessä, mutta samalla se myös haastaa suomalaisen vähittäis- ja tukkukaupan. Varsinkin erikoiskaupassa kansainvälinen kilpailu on kovaa ja kasvaa jatkuvasti. Toisaalta digitalisaation ansiosta maailmanmarkkinat tulevat jokaisen, pienenkin yrityksen, ulottuville.
Digitalisaatio, automatisaatio ja kansainvälinen kilpailu muuttavat jatkuvasti kaupan työmarkkinoita ja osaamistarpeita. Etenkin tukkukauppa on pystynyt tehostamaan toimintojaan, mikä on vähentänyt työvoiman tarvetta, mutta muuttanut samalla työn osaamisvaatimuksia, sillä työvoimalta vaaditaan aiempaa enemmän digiosaamista.
Digitaalinen kauppa

Tutustu viimeisimpään selvitykseemme
digitaalisesta kaupasta.



Opi tunnistamaan ja välttämään nettihuijaus!
Kaupan liitto on mukana Kuluttajaliiton vetämässä Huijarit kuriin -hankkeessa, jonka tavoitteena on tarjota kuluttajille maksutonta neuvontaa ja koulutusta netissä tapahtuvista erilaisista huijauksista. Hankkeen aikana järjestetään myös vertaistukitoimintaa huijausten uhreille ja heidän läheisilleen.

Varo huijareita verkossa

Kun tilaat lihasmassavalmisteen netistä - omalla vastuulla

Omalla vastuulla
Kun tilaat EU:n ulkopuolelta, vastuu on sinulla. Omalla vastuulla -kampanjan tarkoituksena on antaa nettishoppailijoille työkaluja siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita. Kaupan liitto on mukana Tukesin vetämässä kampanjassa neljäntoista viranomaisen ja muun organisaation kanssa.