

Digitaalisuus
Osa kaupan murrosta
Digitaalisuus on voimakkaimmin kaupan toimintaympäristöä ja -edellytyksiä muokkaava tekijä. Myös alustatalous on yksi digitaalisen ajan suurista ilmiöistä.
Digitaalisuus on ollut tärkeä väline kaupan toiminnan tehostamisessa ja tuottavuuden lisäämisessä, mutta samalla se myös haastaa suomalaisen vähittäis- ja tukkukaupan. Varsinkin erikoiskaupassa kansainvälinen kilpailu on kovaa ja kasvaa jatkuvasti. Toisaalta digitalisaation ansiosta maailmanmarkkinat tulevat jokaisen, pienenkin yrityksen, ulottuville.
Digitalisaatio, automatisaatio ja kansainvälinen kilpailu muuttavat jatkuvasti kaupan työmarkkinoita ja osaamistarpeita. Etenkin tukkukauppa on pystynyt tehostamaan toimintojaan, mikä on vähentänyt työvoiman tarvetta, mutta muuttanut samalla työn osaamisvaatimuksia, sillä työvoimalta vaaditaan aiempaa enemmän digiosaamista.

Digitaalinen kauppa -tutkimukset
Verkkokauppaselvityksessä tutkitaan kuluttajien tyytyväisyyttä verkkokauppoihin, joista digitaaliset ostot tai ostoon johtaneet tilaukset tehtiin. Selvityksessä ei tarkastella kuluttajien keskinäistä vertaisverkkokauppaa vaan yrityksiä, jotka myyvät kuluttajille.